‘Jeanne d’Arc

Dinsdag, 28 september, 2021

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Perfecte Buren

Toen ik in de online brochure van uitgeverij Daedalus zat te bladeren, kwam ik dit album tegen, Zij schreven geschiedenis, Jeanne d’Arc. Tja, wat weet ik eigenlijk over Jeanne d’Arc? Iets met een veroordeling en die brandstapel, ergens in de 15de eeuw? Maar verder kom ik eerlijk gezegd toch niet. Tijd dus om mij in haar leven én in deze stripreeks te verdiepen.

Het valt mij direct op dat er zeer veel aandacht aan deze uitgave is besteed. Op de kaft schittert Jeanne d’Arc, letterlijk en figuurlijk. Om dit album tot stand te brengen werd er beroep gedaan op scenarist Jérôme Le Gris en op geschiedkundige Murielle Gaude-Ferragu. De historische context is dus zeker in orde. De tekeningen en inkleuring werden dan weer verzorgd door Ignacio Noé. Door hun talenten te bundelen is er een knap en boeiend biografisch stripverhaal tot stand gekomen.

Tijdens het lezen moet je echt wel aandachtig blijven. De jaartallen, plaatsnamen, wapenschilden en personages spelen allemaal een belangrijke rol. Hoe zit die geschiedenis nu precies in elkaar, wie vecht er voor wie? Maar het verhaal leest vlot. Ik was echt wel nieuwsgierig naar al die geschiedkundige ontwikkelingen. De historische plaatsen en gebouwen zijn zeer accuraat weergegeven, knap! De donkere kleuren passen dan weer goed bij de sfeer.

De eerste keer dat ik het album las, heb ik me vooral geconcentreerd op het verhaal zelf. Nadien heb ik al die nauwgezette details in de tekeningen goed bekeken. Ik was hier echt wel van onder de indruk. Nadat ik het verhaal in beeldvorm had gelezen, was ik verrast door de extra aanvulling. De geschiedenis wordt nog eens zeer uitgebreid in woorden uitgelegd. Een goede herhaling, met veel historische duiding. Een gedetailleerde landkaart toont de bezette gebieden, de routes van Jeanne d’Arc, de plaatsnamen. Net zoals vroeger in de geschiedenislessen op school, in de handboeken stonden ook gelijkaardige kaarten. Op deze manier, beeld én woord én kaart, blijft het verhaal echt wel goed in mijn hoofd zitten.

Geschiedenis Magazine

Ook de uitgebreide uitleg over hoe het stripverhaal tot stand is gekomen vond ik heel interessant. Wat zijn de feiten en wat zijn de mythes? Op welke historische bronnen heeft men zich gebaseerd? Weet men eigenlijk wel hoe Jeanne d’Arc er echt uitzag? Extra tekeningen en historische afbeeldingen maken er een perfect geheel van.

Op een uurtje tijd was mijn kennis over Jeanne d’Arc grondig aangevuld. Ik ben zeer onder de indruk en ga alvast een paar andere albums uit de reeks Zij schreven geschiedenis aankopen. Kies ik voor de bekende namen zoals Napoleon, Lodewijk XIV of de eerder onbekende (voorlopig toch nog voor mij) Saladin, Vercingetorix, Süleyman? Zij schreven geschiedenis – Jeanne d’Arc was voor mij dus een zeer fijne ontdekking, vier welverdiende sterren.

Saskia