Jeroen Achtien

Zaterdag, 26 februari, 2022

Geschreven door: Ron Greve
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Een boeiend verslag van een culinaire carrière

[Recensie] In het Zwiterse Vitznau ligt het wonderschone en romantische Hotel Vitznauerhof. Bij dit hotel hoort restaurant Sens dat aan de rand van het Vierwoudstrekenmeer ligt.
Deel 1 in de serie The Creative Chef Collection gaat over Jeroen Achtien, de culinaire tovenaar in de keuken van het restaurant. Het boek beschrijft tot in detail de stappen die Jeroen gezet heeft om restaurant Sens op de kaart te zetten. Het is een boeiend verslag van een reis die nog maar net begonnen is en waarvan het einde nog lang niet in zicht is.
Waarom Ron Greve deze serie over grote chefs is gestart vertelt hij je zelf. Het is de moeite waard dat even te lezen en het filmpje te kijken want dan wordt direct duidelijk dat The Creative Chef Collection niet zomaar een culinair verhaal is maar een goede inkijk geeft in het leven, werken en de creativiteit van een vooraanstaande chef.

Jeroen Achtien heeft de nodige jaren bij de Librije gewerkt en dat is te merken. Niet alleen in zijn manier van koken maar ook in de wijze waarop hij de keuken bestiert. Rust en goed samenwerken is de basis van alles. Naast uiteraard de eerste klas ingrediënten.
Even stap voor stap want ik buitel over mijzelf heen om maar zoveel mogelijk over dit boek te vertellen.
Naast de prachtige foto’s zijn er de gesprekken en verhalen die in hapklare brokken tot de lezer komen. Soms gaat het over een gerecht en beschrijft Jeroen welke technieken eraan te pas komen en waarom hij het maakt zoals hij het maakt. Soms gaat het over het creatieve proces en hoe dat omgezet wordt in een gerecht. We lezen veel over zijn persoonlijk leven en zijn drijfveren. Over het begin dat heel zwaar was. Over zijn dromen en de toekomst.

We gaan met hem mee naar leveranciers. Vooral in het begin wilde hij met alle leveranciers persoonlijk kennis maken en zien waar de producten vandaan komen. We brengen ze een uitgebreid bezoek en zien en lezen hoe hun geweldige producten tot stand komen. Overal tref je dezelfde gedrevenheid aan. De gedrevenheid om het beste van het beste te leveren. Het hele boek leest bijna als een spannende roman. Het is Engelstalig maar dat ben je na de eerste pagina al vergeten. Je wilt verder lezen, meer weten, meemaken en proeven. We gaan met Jeroen de natuur in want bij de Librije heeft hij geleerd dat er in de natuur veel bijzondere ingrediënten te vinden zijn. In Zwitserland is dat beduidend anders dan in Nederland en hij heeft dan ook zijn weg moeten vinden in de voor hem nieuwe kruiden en planten.

Ron Greve kwam op het idee voor deze serie door een programma op Netflix over sterrenchefs. Dat ging naar zijn idee niet diep genoeg. Ik ken de serie niet (sorry, geen Netflix) maar begrijp precies wat hij bedoelt. Een kookboek laat je het eindproduct zien en een serie neemt soms een kijkje in de keuken maar er is zoveel meer dat aan het hele culinaire proces ten grondslag ligt. En het is allemaal even interessant. Staan er dan geen recepten in? Nee en ook weer ja. Er is een inlegvel met QR-codes en als je die scant dan kom je op de website met het recept uit. In totaal zijn het er 24. Of je ooit deze kunststukken zult maken is te betwijfelen maar je laten inspireren kan altijd.

Pf

The Creative Chef Collection leg je niet meer weg als je er eenmaal aan begint. En je zult het steeds weer herlezen en weer door de foto’s bladeren. Hulde overigens ook voor de tekstschrijver Joost Scholten en ook voor Peter Lockwood die het boek naar het Engels vertaalde. Het is ook erg leuk om bijvoorbeeld de toeleveranciers te googelen of met streetview door de straten van het prachtige Vitznau te lopen.
Kortom, je bent wel even zoet met The Creative Chef Collection deel 1 Jeroen Achtien.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

Jeroen Achtien