Jij bent alle liefde

Woensdag, 2 maart, 2022

Geschreven door: Meneer Zee
Artikel door: Saskia Imbert

Mooie symbiose tussen taal en beeld

[Recensie] Dat Meneer Zee (Jan De Maeyer) een mooie en rijke fantasie heeft is voelbaar in Jij bent alle liefde, een modern sprookje voor lezers vanaf 10 jaar. Zijn woorden en de illustraties van Gitte Vancoillie vloeien in elkaar over, vormen één prachtig geheel.

Het verhaal begint met donkere zwart-witbeelden, zonder woorden. Het lijkt een vervallen stad die tot stilstand is gekomen. Geen vrolijke beelden, maar meteen mysterieus. De mensen zitten letterlijk en figuurlijk opgesloten in hun huis én in zichzelf. Pas toen ik het boek voor de derde keer las, merkte ik het klein blauw stipje in een flat in de donkere stad op. In die flat woont een meisje, Hoop. De gedachten en gevoelens vanuit haar binnenste noteert ze op blauw papier. Het zijn woorden van eenzaamheid en gemis. Van het papier vouwt ze vogels die ze door de tralies naar buiten gooit. En op een dag vliegt er één van die vogels weg. Hoop volgt haar vogel. Het begin van een bijzondere tocht. Onderweg ontmoet ze Wil, een jongen die droomt over zijn vader en moeder en drie broers, over de tijd dat ze nog bij elkaar waren. Hoop en Wil volgen de lijnen die ze tegenkomen, en de vogel.

Links of rechts?’ vroeg Hoop. ‘Rechts zal wel goed zijn.’
‘Nee, links’, zei Wil. ‘Want links, daar zit mijn hart.’

En zo komen ze bij Ward, een wijze man die een stoomlocomotief bestuurt. Als de vogel over zee vliegt, wordt de stoomlocomotief omgebouwd tot een stoomboot. Plots komt er meer kleur in het verhaal als ze een eilandberg bereiken met vogels die fantastische tekeningen in de lucht maken. En daar is Reus, door de vogels in elkaar gevlochten met takjes en blaadjes. Deze tekeningen raakten me echt, zo kwetsbaar mooi. Hoop, Wil en Ward mogen van de reus ieder een wens doen en dit leidt tot bijzonder mooie inzichten.

Foodlog

Het verhaal heeft eerder een open einde, beetje mysterieus en filosofisch. Als lezer kan je een eigen betekenis aan dit modern dystopisch sprookje geven. Is het een droom, een illusie? Misschien wel de droom van Hoop, letterlijk en figuurlijk? Voor mij speelden de reus en de vogels een mooie symbolische rol in het boek. Maar ik denk dat alleen Hoop en Wil de ware betekenis van het verhaal kennen.

Ik heb dit boek een paar keer herlezen om alles beter te laten doordringen. Er zitten zoveel mooie details in verwerkt, iedere keer ontdekte ik weer nieuwe dingen. De woorden en de tekeningen hebben elkaar nodig in dit verhaal, ze kunnen niet zonder elkaar. Het geheel is bijzonder sterk, knap gedaan! Ook mooi hoe zelfs de kleuren een evolutie doormaken van donker en somber naar licht en hoopvol.

Jij bent alle liefde is zeker geen eenvoudig verhaal. Op de kaft staat vermeld dat het voor kinderen vanaf 10 jaar is. Maar ik zou het eerder aan iets oudere lezers aanraden die openstaan voor schoonheid en mysterie. Voor lezers die houden van dromen, liefde en hoop. Graag vier sterren voor dit bijzonder mooie geheel!

“De wereld begrijpen konden ze niet. Maar ze konden hem wel veranderen.”