Jij wordt nog eens mijn dood

Zaterdag, 15 januari, 2022

Geschreven door: Karen M. McManus
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Een spijbeldag eindigt fataal

[Recensie] Karen M. McManus is een fantastische schrijfster, die keer op keer weergaloze YA-thrillers weet te schrijven. Elke keer raak ik weer stomverbaasd door de ontknoping, en weet het mij maar niet te lukken om de dader voor de ontknoping te achterhalen. Zal het dit keer wel gaan lukken? Dit boek klinkt weer lekker spannend en vol mysterie, wie weet of ik nu juist als een ware detective de dader weet te achterhalen!

Karen M. McManus heeft een schrijfstijl die ideaal is voor YA-thrillers. Ze houdt de vaart in het verhaal, weet veel hints te stoppen waardoor je veel verdachten op het oog hebt, maar weet ondanks de hints ervoor te zorgen dat je keer op keer op het verkeerde pad komt. Je volgt drie personages, die een duidelijke stem hebben en die een duidelijke achtergrond hebben. Het zijn personages met een goed hart, maar wel hun gebreken en geheimen (soms ook geheimen voor elkaar). Na elk hoofdstuk wordt je nieuwsgierigheid weer gewekt, en de plotwendingen en cliffhangers zorgen ervoor dat je dit verhaal niet gauw vergeet. De spanning weet steeds meer te stijgen, wat leidt tot een verbazingwekkende ontknoping zodat je dit boek niet aan de kant legt!

Ik heb erg genoten van Ivy, Mateo en Cal, omdat ze elk een eigen stem hebben. Ivy is een meisje met veel ambities, maar voelt zich in de schaduw staan van haar hoogbegaafde broertje en heeft flinke podiumangst. Ze legt veel druk op zichzelf, en haar jaloezie kan haar grote valkuil zijn. Mateo heeft een lastige familiesituatie, waardoor hij genoodzaakt is om twee bijbaantjes te nemen. Zijn moeder is ziek en haar bedrijf is failliet, waardoor hij erg vermoeid is. Zijn zorgzame persoonlijkheid is heel bewonderenswaardig, terwijl Cal juist een wat rustigere jongen is die al veel relaties achter de rug heeft. Hij voelt zich niet heel bijzonder, en dat terwijl zijn vaders juist een uitstekende positie hebben opgebouwd. De drie vullen elkaar goed aan, en ondanks het feit dat hun vriendschap is verwaterd door de jaren heen, staan ze samen sterk. Karen M. McManus weet met een paar zinnen personages echt tot leven te wekken, waardoor elk personage heel realistisch overkomt.

Hoewel ik keihard mijn best deed om de dader te ontrafelen, was ik alweer verrast door de ontknoping die Karen M. McManus heeft bedacht. Nee, een baan als detective is niet voor mij weggelegd, want McManus weet op legendarische wijze je de verkeerde kant op te wijzen. Jij wordt nog eens mijn dood is een geweldige YA-thriller met een einde waar je u tegen zegt, Karen M. McManus is een koningin onder de YA-thrillerschrijvers!

Eerder verschenen op Nerdy Geeky Fanboy

One of Us Is Lying

Jij wordt nog eens mijn dood