Johan Cruijff in Barcelona

Zaterdag, 29 september, 2018

Geschreven door: Edwin Winkels
Artikel door: Theo Jordaan

Goed geschreven boek over Cruijff en Barcelona

[Recensie] Rondom voetballegende Johan Cruijff doen heel wat mythe’s de ronde. Een van de meest hardnekkige is dat Johan Cruijff in Barcelona de verlosser (El Salvador) wordt genoemd. Klopt niet volgens journalist en schrijver Edwin Winkels die al enige tientallen jaren in Barcelona en Spanje actief is. Na grondig onderzoek in de archieven van Catalaanse en Spaanse kranten is hij deze bijnaam voor Johan Cruijff niet tegengekomen. Toch wordt door Nederlandse kranten en andere media deze naam nog steeds veelvuldig gebruikt. Sterker nog de meest gebruikte bijnaam voor Johan Cruijff was El Flaco (de magere) die hij kreeg bij zijn aankomst op de luchthaven van Barcelona in 1973. De naam El Salvador is door een Nederlandse journalist verzonnen tijdens dezelfde aankomst.

Edwin Winkels heeft Johan Cruijff op de voet gevolgd in Barcelona van 1988. Hij was en (is misschien nog steeds) de best ingevoerde Nederlandse sportjournalist in Barcelona. Woont er al sinds dat jaar en volgde Barcelona en Johan Cruijff op de voet. Op basis van diverse ontmoetingen met Johan Cruijff en veel personen in zijn naaste omgeving heeft Edwin Winkels een zeer goed gedocumenteerd en goed geschreven boek geschreven over deze turbulente jaren. Sterker nog het is één van de beste boeken die tot nu toen over het fenomeen Johan Cruijff is geschreven. Bert Wagendorp heeft helemaal gelijk met het citaat dat op de achterflap staat: “Misschien van alle boeken over Johan Cruijff wel het boek dat het dichtst bij de echte Johan Cruijff komt.” In ieder geval is het een veel beter boek dan de autobiografie van Johan Cruijf – Mijn leven dat vorig jaar ook uitkwam.

Heaven

Eerder verschenen op Allesoverboekenenschrijvers.nl