Jos & Max

Maandag, 6 januari, 2020

Geschreven door: Ivo Pakvis
Artikel door: Severine Lefebre

Formule 1-carrière van vader en zoon

[Recensie] Max Verstappen is inmiddels een gevestigde waarde in de Formule 1. Sinds hij zijn debuut maakte in maart 2015, gaat zijn leercurve pijlsnel de hoogte in. Dit succes heeft hij te danken aan zijn vader Jos, die van 1994 tem 2003 actief was in de hoogste autosportklasse. Door zijn ervaring was hij de perfecte leermeester. En kon hij Max behoeden voor de fouten die hijzelf maakte.

In Jos & Max krijg je een duidelijk overzicht van de belangrijkste momenten in de Formule 1-carrière van vader en zoon Verstappen. In verschillende hoofdstukken worden hun prestaties naast elkaar gelegd en vergeleken. Hun start in de Formule 1, hun successen, hun dieptepunten,… Zo staat Jos voor het eerste aan de start in 1994 bij Benetton, nadat hij in 1993 een sterke testsessie reed na een dominant F3 seizoen. Omdat hij vaak pech had of betrokken was bij crashes, haalde hij niet alles uit zijn loopbaan. Hoe anders loopt het momenteel met Max, die op zeventienjarige leeftijd debuteerde bij Toro Rosso en nu de rijzende ster is bij Red Bull.

Naast de nadruk op de loopbanen van beide Verstappens, is het ook interessant om de andere verhalen over andere coureurs, raceverslagen en anekdotes te lezen. Daarbij merk je bijvoorbeeld dat de tijdsgeest vroeger volledig anders was dan nu. Zo was de sport in de jaren ’90 veel onveiliger dan nu. Denk maar aan het gitzwarte weekend te Imola in 1994, dat ook aan bod komt in het boek.

Voor wie al lang de Formule 1 volgt, zullen de meeste zaken in het boek al gekend zijn. Maar het is zeker leuk om al deze terugblikken te lezen, ze roepen herinneringen op. Zowel positieve als negatieve. De nieuwe fans daarentegen hebben met Jos & Max een goed informatief boek met duidelijk en nuttige informatie.

Dans Magazine

Een pluspunt is de schrijfstijl van Ivo Pakvis. Hij heeft een heel vloeiende en vlotte schrijfstijl, en weet je als lezer absoluut te boeien. Het boek leest zo snel als Max rijdt. En dat is niet altijd zo bij een autobiografie. Al is het daardoor wel vrij snel uit. Het had van mij nog wat uitgebreider mogen zijn. Daarnaast merk je al van in het begin dat Ivo Pakvis perfect op de hoogte is van wat er zich in de Formule 1-wereld afspeelt. Hij heeft zich voor dit boek duidelijk geïnformeerd bij diverse journalisten en (ex)coureurs, om een zo volledig mogelijk beeld te hebben over vader en zoon Verstappen.

Als erg grote Formule 1-fan was ik erg nieuwsgierig naar Jos & Max. Ik volg de Formule 1 al mijn hele leven, maar halfweg in de jaren ’90 was ik nog erg jong en dus kan ik mij maar weinig herinneren van die tijd. Met de grote lijnen rond Jos was ik wel bekend, maar toch heb ik wel wat bijgeleerd. Ook over Max, want als Vlaming volgde ik hem nog niet voor zijn Formule 1-carrière. Daarnaast genoot ik vooral van de sfeer die het boek opriep, ik lees dan ook graag verhalen en anekdotes over coureurs en raceverslagen. Zeker als het zo vlot geschreven is als dit boek. Jos & Max is in mijn ogen het ideale boek om de winterstop door te komen. Ik geef het boek daarom een welverdiende 4,5 sterren.