Joy

Dinsdag, 10 januari, 2023

Geschreven door: Jules Hoenderop
Artikel door: Hanneke van de Water

Een puur en indrukwekkend boek

[Recensie] Joy vertelt het verhaal van Frank en Susan; beiden begin dertig. De verschillen tussen de nuchtere Frank en de spirituele Susan, maken hun relatie met regelmaat ingewikkeld. Wanneer de twee, tijdens een roadtrip door Noord-Italië, een vervallen villa bezoeken die Frank wil fotograferen, hebben ze een bevreemdende ontmoeting. Tijdens die ontmoeting ontvangen ze een uitnodiging om naar Venetië te komen. Frank heeft zijn bedenkingen, maar Susan wil beslist gaan.

Jaren later gaat Susan opnieuw, maar nu alleen, naar Italië en vraagt Frank zich oprecht af of hij zijn vrouw wel werkelijk kent. Hij reist haar achterna en wordt opnieuw gedwongen zijn logica en ironie los te laten. Hoe sterk kan liefde zijn en is de dood wel zo absoluut als we denken?

Spiritualiteit
Joy is een puur en indrukwekkend boek over spiritualiteit in liefdesrelaties, schoonheid, intimiteit en grote levensvragen. Een verhaal ook over de onmetelijke liefde voor een vrouw en een kind.

Dat klinkt wellicht wat ‘zweverig’, maar Joy is beslist geen zweverig boek. Sterker nog, het legt meermaals de vinger op de zogeheten zere plek. In de relatie tussen de twee hoofdpersonages wel te verstaan. Het zet aan tot nadenken en laat de lezer meeleven met de personages, die overigens fijn gekarakteriseerd worden.

“Ze laat haar laatste restje woede in het water wegglijden en roert zich naar de overkant. Onder het wateroppervlak haakt ze het bovenstukje van haar donkerrode bikini los. Tergend langzaam richt ze zich op. Glinsterende golfjes reiken tot net onder haar navel. Ze gooit haar haren los. Dikke druppels kleven aan haar borsten. De zon zakt aarzelend achter de heuvels, strijkt langs haar natte bruine haren, strooit een matgouden gloed over haar onontgonnen flanken, en verdiept de schaduwen in haar gezicht.”

De schrijfstijl van Hoenderop is zeer veelbelovend en de keuze van deze nieuweling, om het verhaal te vertellen vanuit het perspectief van Frank, is een goede. Juist de nuchterheid van dit mannelijke personage, brengt het evenwicht in het geheel. De auteur weet de emoties, gevoelens en gedachten van met name Frank, maar toch ook die van Susan, fraai in woorden te vatten en de dialogen zijn geloofwaardig. Buiten dit alles is de setting natuurlijk een heerlijke en die weet Hoenderop dan ook beeldend te beschrijven. Je kan de warme Italiaanse zon bijna voelen…

Kortom, met Joy levert Hoenderop een bijzonder verdienstelijk debuut af waarin hij naast het hoofdthema, ook enkele andere actuele thema’s aan bod laat komen.

Eerder verschenen op Hannek Tinor-Centi