Jozef vertelt verder

Dinsdag, 15 juni, 2021

Geschreven door: José den Ronde – van Dun
Artikel door: Jeannie Bertens

Een intrigerend boek over thema’s die nog niet alledaags zijn

[Recensie] In Jozef vertelt verder deelt José den Ronde – van Dun haar gesprekken met haar overleden jeugdvriend Jozef. Na haar eerste boek Doodgewoon wil Jozef graag nog dieper ingaan op onderwerpen zoals Thuis en de manieren van leven op aarde. Jozef is de overleden jeugdvriend van de auteur, in haar boeken deelt zij haar gesprekken met hem. Jozef werkt nu samen met een leermeester die ook op aarde geleefd heeft. Met dit boek wil hij de mensen in deze tijd ondersteunen en het leven lichter maken.

Het boek bestaat uit vier delen, elk deel bestaat uit korte hoofdstukjes die een boodschap van Jozef bevatten. De boodschap is altijd kort en krachtig. Duidelijke taal van een hele lieve man die het allerbeste met ons voorheeft.

Deel 1. Vragen over Thuis. In dit deel vertelt Jozef verder over het leven ná het leven op aarde. Hoe Thuis eruitziet en hoe de overledenen hun tijd doorbrengen. Het begrip tijd bestaat er niet, een ‘dag’ daar is dus heel anders dan hier. Hij beschrijft hoe de natuur er daar uit ziet, wij kunnen ons er eigenlijk geen voorstelling van geven maar Jozef probeert het toch zo goed mogelijk uit te leggen. Hoe kun je communiceren met dierbare overledenen? ‘Let op de tekens die de overledenen geven, zoals met het licht spelen, vlinders en andere dieren, muziek en teksten. Dat geeft ook al een goed gevoel dat ze er voor je zijn.’

Deel 2. Jozef’s visie op de aarde. Positieve stukjes over allerlei onderwerpen. Zo wordt er uitgelegd wat een Lichtwerker is, mensen die geroepen worden om hun steentje bij te dragen voor het geheel en de mensheid. Het gaat ook over Vrede en Vertrouwen.

Deel 3. De mensheid. Mooie stukjes volgen over de eigenschappen en gedragingen van mensen hier. Persoonlijk vond ik het hoofdstukje Rouw het indrukwekkendst. ‘Blijf praten over de overledene en haal leuke herinneringen op. Dit wordt altijd gevoeld door ons. Wees niet bang dat dit te pijnlijk is voor de rouwende, want dit wordt vaak erg gewaardeerd. Stuur liefde naar de overledene en zet ze in het Licht. Ook al denk je maar even aan diegene, het wordt meteen gevoeld.’

Deel 4. Diverse thema’s. Er volgen nog een paar hoofdstukjes over thema’s die niet echt bij de voorgaande delen onder te brengen zijn. Een mooi hoofdstukje over creativiteit bijvoorbeeld, maar ook eentje over het automatisch schrift. Interessant!

Jozef vertelt verder gaat verder waar Doodgewoon gebleven is. Dit boek is geschreven voor een beperkt publiek, een publiek dat open wil staan voor het leven na de dood. Het taalgebruik is eenvoudig, iedereen die ervoor open staat kan het boek goed volgen. Ook voor rouwverwerking kan dit boek geschikt zijn. Een intrigerend boek over thema’s die nog niet alledaags zijn. Een boek trouwens dat je niet in één ruk uitleest. Dat doet geen recht aan de intentie van het verhaal. De korte stukjes lenen zich ervoor om er elke dag één te lezen, de opgedane inzichten kunnen dan bezinken. Drie welverdiende sterren voor dit bijzondere boek.