Jozefien Wachters en de strijd om altijd

Zaterdag, 15 mei, 2021

Geschreven door: Sofie Leyts
Artikel door: Sanne de Jong

Een jeugdboek dat meer aandacht verdient!

[Recensie] “Mijn naam is Jozefien. Aan het begin van dit buitengewone maar volkomen waargebeurde verhaal was ik twaalf jaar en ontzettend nieuw.” En dat is waar Jozefien Wachters en de strijd om altijd begint, aan het begin van het nieuwe schooljaar van het Instituut voor Bijzonder Talentvolle Kinderen.

Sofie Leyts heeft een nieuwe fantasiewereld gemaakt die voor tienjarigen heerlijk moet zijn. Alles wat je dacht dat onmogelijk was, kan in dit boek allemaal echt gebeuren. Hoofdpersonage Jozefien komt hier in de loop van het boek zelf ook achter. Samen met een groepje vrienden van school moet ze allerlei opdrachten oplossen, waardoor het heel spannend blijft of deze opdrachten wel gaan lukken. Verder is er ook om de paar hoofdstukken een zwarte bladzijde. Dit roept meteen allerlei vragen op: is dat Jozefien die praat op deze bladzijden of een ander persoon? En waarom zijn de bladzijden zwart? Elke keer dat je de tekst op een zwarte bladzijde gelezen had, kreeg je weer wat meer antwoorden op deze vragen.

In het begin wordt de lezer meteen meegenomen door Jozefien. Hier helpt de schrijfstijl van Leyts ook goed bij, want het boek leest heel vlot. Verder worden de andere personages als leuk en grappig gepresenteerd en zo komen ze ook zeker over. Daarbij zorgen de verschillende opdrachten er sterk voor dat je wilt weten hoe het afloopt.

Toch had dit verhaal op een paar punten beter uitgewerkt kunnen worden. Sommige gebeurtenissen worden niet goed geïntroduceerd, waardoor ze toch wat ongeloofwaardig overkomen. Bij sommige spannende delen is er bijvoorbeeld geen opbouw, waardoor de spanningsboog heel kort is. Hierdoor kom je niet op het puntje van je stoel te zitten. Verder had ik het hoofdpersonage Jozefien ook wat beter willen leren kennen, en met name wat haar gedachtes waren. Wat zij over de hele fantasiewereld en de opdrachten denkt, blijft een beetje vaag.

Dit boek is dus zeker een aanrader voor lezers vanaf tien jaar. Vooral als ze van snelle en spannende boeken houden. Toch had het boek nog meer potentie. Ondanks dat dit niet helemaal is waargemaakt, blijft het zeker een goed verhaal.

Eerder verschenen op Instagram