Judas 2.0

Zaterdag, 3 juli, 2021

Geschreven door: Chris Bossers
Artikel door: Silke Wimme

Stuitend, actueel en spannend, maar een tikje voorspelbaar

[Recensie] Chris Bossers schreef scenario’s voor film en tv-series. Zijn vorige misdaadverhalen (Judas 2.0 wordt het lichaam van een vrouw aangetroffen in een kofferbak van een aangereden auto na een zwaar verkeersongeval op de A12 bij Antwerpen. De bestuurder en passagier vluchtten na de aanrijding en zijn spoorloos. Uit het lichaam van de jonge vrouw zijn organen verdwenen. Commissaris Willy Vercammen wordt op de zaak gezet.

Al snel blijkt dat er meer aan de hand is dan alleen maar handel in organen. Hij komt een stel loverboys op het spoor, hierbij zou een link zijn naar het lichaam dat werd gevonden in de koffer van de wagen. De commissaris leert Amanda kennen, een tienermeisje dat in een opvangcentrum woont. Wanneer ook zij verdwijnt, wordt het een race tegen de tijd.

Judas 2.0 is een spannende thriller die zich in Antwerpen afspeelt en bovendien gebaseerd is op waargebeurde feiten. De auteur hanteert een makkelijk taalgebruik, zodat het boek toegankelijk is voor een breed publiek. De personages zijn goed uitgewerkt maar missen hier en daar wel wat diepgang, ze blijven nogal vlak. Zo had ik toch graag meer geweten wat er allemaal in het hoofd van Amanda omgaat. Hiernaast is er nog commissaris Vercammen een ruwe bolster met toch een gevoelig hartje. Zijn humor is zwartgallig, af en toe te negatief en te plat.

De hoofdonderwerpen van deze thriller – orgaanhandel en kinderprostitutie – worden op een fascinerende manier gebracht. Na het lezen heb je toch een andere kijk hierop. Ik was verrast hoeveel mensen hierin betrokken moeten, een echt groot misdaad web. Chris Bossers weet duidelijk goed waarover hij het heeft, zijn research is grondig uitgevoerd. Hierdoor is het verhaal op een realistische manier gebracht. Doch kwam de uiteindelijke plot niet geheel onverwacht en miste ik hier de explosie die je meestal hebt als lezer bij de ontknoping van een thriller. Iets te voorspelbaar.

Voor het eerst verschenen op Perfecte Buren