Kampioen vakantieboek Nederland

Zaterdag, 29 augustus, 2020

Geschreven door: Diverse Auteurs
Artikel door: Evert van der Veen

De beste tips voor een vakantie in Nederland

[Recensie] Dit boek “helpt je om je eigen stukje Nederland te ontdekken. Te voet, op de fiets of met de auto, van stad tot dorp, van heuvelrug tot strand en alles wat daartussen ligt: er is zóveel te zien en te beleven. Veel plezier met je eigen ontdekkingstocht!” Aldus Frits van Bruggen, hoofddirecteur van de ANWB in zijn stimulerende voorwoord dat de lezer enthousiast maakt op na en met dit boek op pad te gaan.

Kampioen vakantieboek Nederland is helder opgezet met steeds terugkerende onderdelen: Waar gaan we heen?; De routes; Snack to go en Wat gaan we doen vandaag?

De teksten zijn kort en bondig; ze lezen daarom prettig en bieden precies datgene waar de gemiddelde toerist behoefte aan heeft: een tip met enige achtergrondinformatie. De vele foto’s zijn uitermate sfeervol en nodigen uit om ergens zelf heen te gaan want hoe mooi een boek ook kan zijn, de werkelijkheid is altijd anders. Teksten en foto’s bieden een goede sfeerimpressie van regio’s, steden en dorpen. In de aangeboden routes komen nog twee autoroutes voor maar het zijn overwegend fietsroutes (5 totaal) die in dit onderdeel worden beschreven. Ook is er een wandelroute.

Veel is vrij bekend en daarom ook wel voordehandliggend: het zijn nu eenmaal de plaatsen waar mensen, Nederlanders en buitenlanders, graag komen. Vaak ook terecht natuurlijk. Toch doet het boek geen moeite om al die highlights te beschrijven. Het lijkt wel of de samenstellers van het boek die zeer populaire plaatsen een beetje vermijden. Amsterdam, Zaanse Schans, Veluwe en Kinderdijk om maar wat te noemen komen in dit boek niet voor.

Wél worden 12 stadsparken genoemd, ook van steden waar je niet direct aan zou denken zoals Emmen, Lelystad, Zwolle, Arnhem, Middelburg en Breda. Voor de natuur is ook enige aandacht: er zijn enkele bladzijden met vogels, dieren en planten die helpen om deze te herkennen.

Een mooi gebruiksboek, leuk om cadeau te geven!