Keerpunt

Vrijdag, 7 augustus, 2020

Geschreven door: Anne van Zwieten
Artikel door: Carlita Van Rossum

Psychologische roman pur sang

[Recensie] Deze roman draait om de levens van drie vrouwen die op het eerste gezicht weinig gemeen hebben. Carla lijkt gelukkig getrouwd, maar houdt er een minnaar op na. Juliette is heimelijk verliefd op haar beste vriend. En dan is er nog Babette, een alleenstaande moeder met een autistische zoon die probeert er nog een persoonlijk leven op na te houden. Maar als ze erachter komen dat er iets is wat hen bindt, gaan ze allemaal nadenken over wat hen drijft en vooral over wat hen tegenhoudt om hun hart te volgen. Wat volgt is een pittige, maar veelbelovende weg naar nieuwe inzichten.

Keerpunt is een psychologische roman pur sang en een goed gekozen titel. Door een bepaalde gebeurtenis wordt het leven van de drie vrouwen op zijn kop gezet en worden zij in feite gedwongen om de balans op te maken van hun leven. Anne van Zwieten beschrijft dit op pakkende wijze zonder belerend over te komen, iets waar sommige schrijvers nog wel eens in verzanden om hun punt duidelijk te maken. Carla, Juliette en Babette zijn vrouwen van vlees en bloed, met aandoenlijke en onhebbelijke kanten, die naarmate je ze leert kennen steeds meer sympathie oproepen. Je herkent de dingen waar zij tegenaan lopen en de gevoelens van onmacht die soms de overhand kunnen nemen.

De vrouwen vertellen omstebeurt hun verhaal in aparte hoofdstukken, die net lang genoeg zijn om mee te leven en kort genoeg om de vaart erin te houden. Er wordt veel gebruikt gemaakt van conversaties en via terugblikken krijg je ook een inkijkje in het verleden van de vrouwen. De schrijfstijl van Anne van Zwieten is toegankelijk en beeldend. Al snel heb je een plaatje in je hoofd gevormd van de vrouwen en ook van Leiden, de stad waar het verhaal zich afspeelt.

Hoewel sommige onderwerpen in dit boek best zwaar zijn, is de toon van het boek dat niet. Er spreekt hoop uit en de boodschap om je leven af en toe eens goed onder de loep te nemen. Daarnaast leest het ook nog eens heel prettig weg. Een fijn boek dat nog wat nazindert als het uit is.

Vleugellam

Keerpunt