Kerst op afstand

Zondag, 20 december, 2020

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Jeannie Bertens

Het verhaal brengt je in de kerstsfeer

[Recensie] Books and Butterflies – eerder ook gekend als Publishing Romance – is een gloednieuwe imprint met focus op romantiek. Het wordt gerund door twee goede vriendinnen. Victoria van Assche is de drijvende kracht achter Books and Butterflies. Sabine Fransen is de stille kracht achter de uitgeverij, de brainstormer en de motor.

Eerder deze maand mocht ik van hen All I want for Christmas is you lezen, hun eerste uitgave, een bundel kerstverhalen. En nu, twee weken later, is er dan alweer een nieuwe uitgave, een novelle deze keer: Kerst op afstand. In deze novelle staat Chloë centraal een jonge vrouw van vijfentwintig jaar. Ze is enig kind en haar ouders zijn op leeftijd en dus kwetsbaar. Door de pandemie heeft ze hen al maanden niet in levenden lijve gezien. Ze ziet überhaupt niet veel mensen, ze maakt niet makkelijk contact en vertrouwt anderen niet zomaar. Met Kerst zal ze alleen zijn want haar hond Ximba is een half jaar terug overleden. Zou ze al aan een nieuwe hond toe zijn? Ja! Wanneer ze op de website van het plaatselijke dierenasiel de treurige ogen van een prachtige hond ziet, is ze helemaal verkocht, deze wil ze! Ze gaat dan ook meteen op pad om Miele, zo heet de hond, te kopen.

Miele blijkt een lieve tienjarige hond met een fysiek probleem te zijn. Voor Chloë geen probleem, Miele is welkom in haar huis en in haar hart. Haar hart raakt ook nog eens van slag door de aanwezigheid van Michael, een knappe vrijwilliger die veel voor Miele gezorgd heeft. De aantrekkingskracht tussen Michael en Chloë is groot maar Chloë houdt de boot af, ze is bang om besmet te raken en durft het contact Michael niet aan. Gelukkig laat Michael zich niet zomaar aan de kant zetten, hij zoekt naar oplossingen.

Een leuk maar kort verhaal waardoor er niet echt diepgang ontstaat. Een verhaal dat prima bij de Kerstdagen past, inclusief prachtige kerstboom en veel kaarsen. De auteur weet goed sfeer te scheppen, het huisje van Chloë lijkt me supergezellig. Het tempo van het verhaal ligt hoog, het leest vlot en brengt je in de kerstsfeer. De ontknoping is redelijk voorspelbaar al heeft de auteur nog een leuke twist bedacht.

Geschiedenis Magazine

Door de lengte van het verhaal, blijft het geheel aan de oppervlakte. Jammer, ik had met name Chloë wel beter willen kennen. Maar natuurlijk is het verder gewoon een goed en vakkundig geschreven verhaal, drie sterren.