Kerstmis in de straat

Zaterdag, 11 december, 2021

Geschreven door: Jonathan Emmett, Ingela Arrhenius
Artikel door: Katelijne van Alem

“Olivier heeft een leuk boek gekocht, voor onder de kerstboom”

De auteur

[Recensie] Jonathan Emmett is geboren in Leicestershire en groeide op in het dorp Enderby. Van jongs af aan hield hij van boeken en een van zijn vroegste herinneringen is een bezoek aan de bibliotheek. Hij leende toen boeken als Where the Wild Things Are van Maurice Sendak en The Cat in the Hat van Dr. Seuss. Die boeken hebben grote invloed gehad op de boeken die Emmett nu schrijft. Hij kwalificeerde zich als architect, maar na een paar jaar in de bouw werd hij thuisblijfvader en besloot hij te gaan voor zijn carrière als kinderboekenschrijver. Hij heeft inmiddels meer dan zestig kinderboeken geschreven en zijn werk is in meer dan dertig verschillende talen vertaald.

De illustrator

Het vrolijke werk van de Zweedse illustrator Ingela P Arrhenius kun je bijna overal tegenkomen: op servies, posters, prints, houten figuren of in een museum. Ze heeft een voorliefde voor ontwerpen uit de jaren vijftig en zestig. Ze werkt graag vanuit haar studio. Op haar boekenplank staan veel vintage kinderboeken.

Verhaal

Wanneer je dit grote speelboek met uitklapbare flappen open maakt, wordt het gelijk kerst! De gezellige winkelstraat straalt je tegemoet, een ware belevenis wat er allemaal in de straat en achter de flappen aan het gebeuren is! Zo worden er bijvoorbeeld kerstkoekjes gebakken, wordt er een lantaarn voor extra licht gekocht en worden er kerstkransen aan de muur gehangen.

Kerst

Ben jij weleens in de kerstperiode in een winkelstraat geweest? Of misschien op een kerstmarkt? In dit boek kun je vinden wat je daar allemaal tegen kunt komen! Veel plezier!

Vormgeving

Met een feestelijk lintje is dit geweldige boek in de vorm van een huisje dichtgeknoopt. De eerste winkel uit de winkelstraat staat afgebeeld op de cover en wanneer je het boek openklapt, kun je het zo neerzetten dat er een hele straat ontstaat!

De illustraties zijn sfeervol en helemaal in kerstsfeer. Aan alles is gedacht, van kerstlichtjes tot kerstbomen en van lantaarns tot een wafelkraam. De flappen zijn mooi groot en goed open te maken. Achter de flappen gaan de illustraties door en zie je de kraampjes of binnenkant van de winkel. Aan de buitenzijde van iedere flap staat een stukje tekst, gezellig om voor te lezen.

Het boek nodigt uit om mee te spelen, bijvoorbeeld met wat kerstfiguren erbij of wat blokken om winkels na te bouwen!

Een aanrader om in huis te hebben in kersttijd, dit boek wordt er gegarandeerd vaak bijgepakt!

—