Kijk eens wat ik kan!

Zaterdag, 10 augustus, 2019

Geschreven door: Diverse Auteurs
Artikel door: Katelijne van Alem

Dat kan ik. Ik ben groot

Verhaal

[Recensie] Voor het eerst een cake bakken, op het potje gaan en bij opa en oma logeren. Voor het eerst met de trein, naar de tandarts en naar zwemles. Alles is nog spannend als je het voor het eerst doet! In deze bundel staan bestaande en nieuwe verhalen van bekende auteurs en illustratoren over allerlei dingen die peuters en kleuters tegenkomen in het dagelijks leven. Een feest om voor te lezen en heerlijk om naar te luisteren.

Groot zijn

Wat spannend is het soms om groot te worden! Je maakt van alles mee en wat leuk wat je allemaal mag gaan doen! Deze verhaaltjes sluiten daar prima op aan. Zo eten Sebastiaan en Freek spinazie, papa vindt het niet zo lekker. Maar toch moet hij het ook eten! En Josefien heeft geen luier meer aan, ze is nu groot en gaat op het potje. En Saar gaat is zich aan het vervelen, ze heeft geen leuke plannen meer in haar hoofd. Dan bedenkt ze dat ze een spiksplinternieuw boek zoekt en gaat ze naar de bieb! Deze en nog vele andere avonturen vind je in dit mooie boek!

Dagelijks leven

Wat kom jij allemaal tegen dat je voor het eerst gaat doen? Mag je met papa en mama een taart gaan bakken of ga je de eerste keer naar een grote speeltuin? Of bijvoorbeeld mama helpen met poetsen of spelen bij een vriendje. Allemaal dingen die je voor het eerst gaat doen, waar je het naar aanleiding van dit boek uitgebreid over kunt hebben.

Vormgeving

Een erg fijn voorleesboek. De verhaaltjes en rijmpjes zijn van verschillende lengtes en daardoor op allerlei momenten in te zetten. Het is leuk dat er allerlei auteurs en illustratoren aan het werk zijn geweest, zo is het een heel divers boek. De tekeningen zijn vrolijk en speels en passen erg goed bij de verhalen. De ene keer zijn het paginavullende illustraties, de andere keer kleinere tussen het verhaal door. Een heerlijk boek om er vaak bij te pakken! Zeer geschikt voor peuters en kleuters.

Illustrator

Jeska Verstegen werd geboren in 1972 in Delft. Als kind wilde ze heel graag tekenen en fantaseerde en droomde ze veel. Ze heeft een opleiding tot reclametekenaar gedaan maar vond dat toch niet leuk. Ze kon haar fantasie daar niet kwijt helaas. Maar ze wist toen wel wat ze wel wilde: kinderboeken maken! Jeska werkt voor verschillende uitgevers van kinderboeken, voor alle leeftijden. Ze schrijft ook.