Kleine dansers - De balletvoorstelling

Zaterdag, 4 mei, 2019

Geschreven door: Maryann Macdonald
Artikel door: Katelijne van Alem

Als Rosa haar lichtgevende tutu aantrekt, voelt ze zich net zo mooi als de vlinders

De auteur

[Recensie] Maryann Macdonald Mandy Sutcliffe is opgegroeid in Detroit met zeven broers en zussen. Ze woont nu in New York City. De illustratie van Leonardo Da Vinci heeft haar geïnspireerd om The Christmas Cat te schrijven. Ze heeft inmiddels vele kinderboeken geschreven.

De illustrator

Mandy Sutcliffe heeft Belle & Boo bedacht en gemaakt. Ze heeft illustratie gestudeerd aan de Leeds Metropolitan University. In Frankrijk ontstond haar liefde voor het tekenen van kinderen die zich vrolijk en blij voelen. Inmiddels is Belle & Boo een internationaal merk geworden. Bij De Vier Windstreken zijn inmiddels verschenen: Belle & Boo en het verrassingsfeestje, Belle & Boo en het vrolijke kerstfeest en Belle & Boo en de smikkel-smul-dag.

Achterflaptekst

“De kleine dansers zijn klaar om te stralen op het podium!
Juf Amy’s balletstudio komt met een nieuwe dansvoorstelling: De vlinderdans.
Rosa en haar vier vrienden oefenen hun sprongen en pirouettes om de dans perfect te maken!
Voor Rosa voelt het alsof al haar harde werk voor niets is geweest als ze een teleurstellende rol krijgt. Maar haar vrienden helpen haar om in te zien dat deze kleine rol erg belangrijk is.
Rosa voelt zich uiteindelijk net zo mooi als een vlinder, en misschien zelfs nog specialer…”

Verhaal

We zien vijf jonge kinderen in de balletles van juf Amy. Ze mogen de balletvoorstelling De vlinderdans gaan dansen. Rosa is de jongste danser en een beetje onzeker. Ze krijgt de rol van gloeiworm en ze denkt dat deze rol niet zo speciaal is. Maar de andere kinderen laten haar merken dat ze het stralende middelpunt gaat worden! De balletklas helpt elkaar en ze zijn heel lief voor elkaar.

Vormgeving

Een geweldig mooi prentenboek. De illustraties zijn lieflijk, vriendelijk en zacht. De zachte kleuren die gebruikt worden passen helemaal bij de tekenstijl. De prenten zijn mooi groot en de tekst is goed voor te lezen en later zelf te lezen. Een magisch kinderboek.  De balletbewegingen worden mooi uitgewerkt en de kinderen hebben een zeer verschillend uiterlijk, waardoor je je snel in één van hen kunt herkennen.

Voorstelling

Naar aanleiding van dit boek wil je kind (of groep kinderen waar het aan voorgelezen wordt) misschien wel een voorstelling doen. Welke rollen zijn er, welke rollen zijn belangrijk en welke rol zou je graag willen spelen. Net als Rosa in het boek zal er misschien ook iemand voor een rol moeten kiezen die eerst minder belangrijk lijkt, maar we weten nu hoe speciaal alle rollen zijn!

Naast een voorstelling nodigt dit boek ook uit tot het maken van kostuums, lekker samen te dansen en verschillende muziek te luisteren. Een boek dat volledig aansluit bij de belevingswereld van het jonge kind.