Kleine grote liefde

Zaterdag, 23 mei, 2020

Geschreven door: Katy Regan
Artikel door: Iris Windmeijer

Emotioneel bevredigend en prachtig

[Recensie] Kleine grote liefde is het verhaal van Zac Hutchinson, 10 jaar oud. Hij verzamelt feitjes, maar het enige feit uit zijn leven dat hij écht wil weten is: wie is zijn vader? Samen met zijn beste vriendin Teagan gaat hij op zoek naar z’n vader, maar hij komt er snel achter dat dit minder makkelijk is dan het lijkt…

Familie van twee
Zac en zijn moeder Juliet wonen samen in Grimsby sinds de vader van Zac er vandoor is gegaan. Zac weet vrij weinig van hem, maar wordt door de jaren steeds nieuwsgieriger. Hij gaat op zoek naar zijn vader, om van zijn familie van twee weer een heel gezin te maken. Fun fact: Katy Regan is zelf ook een single mom van een zoon (die ze kreeg met haar beste vriend (met wie ze geen relatie heeft)).

Dus Zac begint met het verzamelen van feitjes over zijn vader. Het eerste feit: Zacs vader is de enige man waarvan zijn moeder ooit heeft gehouden. Zac gaat daarom in Kleine grote liefde op zoek naar de ‘happily ever after’ van zijn moeder. Zac heeft een blindelings vertrouwen in een goed einde zoals alleen tienjarigen dit kunnen, waardoor je helemaal meeleeft met zijn zoektocht en ook van harte hoopt dat het hem zal lukken.

Geheimen en tweede kansen
Maar Zac weet niet wat de reden is dat zijn vader is vertrokken. Het is een groot geheim: er is namelijk iets vreselijks gebeurt voordat zijn vader weg ging. Zijn moeder en grootouders proberen Zac buiten dit vreselijke geheim te houden, maar wanneer Zac steeds meer feitjes verzamelt, komt hij steeds dichter bij de waarheid. Kleine grote liefde laat zien hoe een geheim een gezin kan ontwrichten, en wat de langlopende gevolgen kunnen zijn van het geheim.

De familierelaties staan op scherp, want niet alleen bleek zijn vader een goede reden te hebben om te verdwijnen, het blijkt ook dat niet iedereen alle kanten van dat verhaal weet. De lezer krijgt, meer dan Zac, delen van dit verhaal te horen door de verschillende vertelperspectieven. Hierdoor leef je niet alleen met Zac mee, maar voel je ook het moment aankomen dat hij achter de waarheid zal komen.

Wanneer verdient iemand een tweede kans? Dit is een belangrijke vraag in Kleine grote liefde. Zac gelooft met een kinderlijke onschuld in tweede kansen, maar dit geldt niet voor zijn hele familie. Vergeving is een ander belangrijk thema in dit boek. Zac wordt ook gepest op school vanwege zijn gewicht, maar ook daar komen tweede kansen en vergeving aan bod.

Al met al is Kleine grote liefde een emotioneel bevredigend en prachtig verhaal dat je voldoening geeft. Zelf moest ik regelmatig het boek even neerleggen om de situatie op me te laten inwerken, waarna ik me weer in de wereld van Zac stortte. Je leeft mee met Zac en zijn zoektocht, maar ook de andere personages zijn dusdanig goed uitgewerkt dat zij sympathie opwekken. Kleine grote liefde verdient een klein applaus voor de grootse prestatie van Regan.

Eerder verschenen op Readalicious