Kleine haperende vluchten & Pose

Dinsdag, 11 april, 2023

Geschreven door: Basje Boer
Artikel door: Liliane Waanders, Roeland Dobbelaer

Bazarow.LIVE van 8 maart 2023 met Basje Boer, Chritine Otten en Femke Brockhus

[Praatprogramma] Op 8 maart stond Bazarow.LIVE in Bieb Neude in het teken van Internationale Vrouwendag. Literair talent 2023 – volgens NRC – Femke Brockhus schreef met Kleine haperende vluchten een roman over een vrouw die ontsnapt uit een keurslijf. Filmessayiste Basje Boer spreekt zich in Pose uit over clichébeelden van vrouwen en de vraag of vrouwen zich wel voldoende geroepen voelen om dat beeld bij te stellen.

We begonnen deze keer met De Kwestie met Christine Otten. In De Kwestie ging het over het belang van representatie. Hoe belangrijk is het dat boeken aansluiten bij de belevingswereld van lezers? En wat is er nodig om aanbod te ontwikkelen om die diversiteit te garanderen. Te gast was Christine Otten, die in De ander bestaat niet haar ideeën over in de huid van een ander uiteenzet. In haar romans De laatste dichters en Een van ons brengt ze die ideeën in praktijk.

Basje Boer
In Pose – Over hoe we kijken en wie we spelen analyseert Basje Boer de manier waarop vrouwen gerepresenteerd worden in de popcultuur in het algemeen en films in het bijzonder. Ze onderzoekt hoe die manier waarop vrouwen neergezet worden samenhangt met dominante maatschappelijke verhoudingen, het feit dat vrouwen nog altijd ondervertegenwoordigd zijn in diverse culturele sectoren en de male gaze. Maar ze is ook kritisch als het gaat om de vraag of vrouwen zich niet makkelijk neerleggen bij de rollen die ze opgelegd krijgen. Vinden ze het stiekem niet aantrekkelijk om een passief personage te zijn. Roeland Dobbelaer ging in gesprek met Basje Boer.

Femke Brockhus
Femke Brockhus werd door NRC uitgeroepen tot literair talent 2023. Van haar verscheen recent de roman Kleine haperende vluchten over een vrouw die spoorloos verdwijnt en haar man, een architect, en haar dochtertje achterlaat. In een nu al herkenbare stijl– Kleine haperende vluchten is na Laat het stil zijn (2017) haar tweede roman – die gekenmerkt wordt door korte hoofdstukken, opgebouwd uit alinea’s vol vloeiende, verkennende zinnen, gescheiden door veel witregels – vertelt zij het verhaal van een jonge man en een jonge vrouw die misschien wel nooit echt voor elkaar bestemd waren. Liliane Waanders ging met Femke Brockhus in gesprek.

De tips
Een boekenprogramma kan niet zonder leestips. Dus ook Bazarow.LIVE niet. Liliane tipte Vrouw en vrijheid van Jolande Withuis, Moeder en pen, Dagboeken van Mensje van Keulen en De kleine Morrison van Neske Beks. Roeland tipte Zij. van Maaike Neuville en Bomen van de wereld van Stefano Mancuso.

Kijk hier Bazarow.LIVE terug