‘Kleine stukjes geluk’

Dinsdag, 11 januari, 2022

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Perfecte Buren

Kleine stukjes geluk is het vijfde boek dat van Danny Vandenberk verscheen. Een lezeres op Facebook, waar Vandenberk veel te vinden is, zorgde voor de titel. Er staan 70 cursiefjes (verhaaltje van twee bladzijden), 70 gedichten en een zestal korte verhalen in het boek. Vandenberk is zeer actief op sociale media en schrijft een dialectcolumn in ’t Lommels Contact. Schrijven is voor hem een manier van leven. In Kleine stukjes geluk zijn in de verhaaltjes talrijke links verwerkt naar zijn woonplaats Houthalen en Lommel. bron: www.hbvl.be

Kleine stukjes geluk begint met Alle plooien gladgestreken waarin origami een onderwerp is. Hierin vergelijkt Vandenberk onder andere een puber die met zichzelf over hoopt ligt met origami.

“Als puber, toen mijn hormoonspiegels zo gigantisch grotesk overhooplagen dat ze op de binnenkant van zo’n lachspiegeltent op de kermis geleken, was ik er verkeerdelijk van uitgegaan dat origami een seksuele geaardheid was of dat het toch minstens iets met geslachtsgemeenschap te maken moest hebben, zoals alles naar mijn gevoel nagenoeg alles in die periode.”

Ik moest bovenstaande zin een paar keer lezen om de humor ervan te begrijpen. En toch is het leuk om zulke aparte zinnen te lezen en erachter te komen wat er bedoeld wordt. In bijvoorbeeld het verhaaltje leren parkeren gebruikt Vandenberk auto’s als metafoor voor mensen. Achteruit rijden met een auto is niet makkelijk, maar dat is het leven ook niet. “Je moet vooruit kijken. Niet achterom.” Een leuk gedichtje vond ik het lachje met een bijpassende foto op de linker bladzijde. Het gedicht is als het ware gekoppeld aan de foto en laat zien wat je allemaal met een lach kan ‘aanrichten’. Juist deze afwisseling van cursiefjes en gedichtjes om en om maken dat je graag de bladzijde omslaat.

TijdvoorTijdschriften

Kleine stukjes geluk zit vol kleine verhaaltjes en gedichtjes die de lezer raken. VandenBerk schrijft over zijn manier van leven als echtgenoot, vader en huismus en zelfs corona ontbreekt niet. Het is een boek dat je zo af en toe op een dag oppakt om erin te lezen en kijken. Humor, filosofie en woordspelingen zijn verwerkt in de verhaaltjes die over het leven gaan. Ja, Vandenberk is een ware woordkunstenaar. Hij noemt zichzelf de atypische autistische schrijver en ik kan niet anders zeggen dan dat ik het er volledig mee eens ben. Het is alleen jammer dat ik Kleine stukjes geluk via een link (flipbook) op de laptop heb moeten lezen. Dit komt de belevenis van het boek niet ten goede, want lezen op een laptop is niet fijn.

Ik wil afsluiten met een gedichtje uit het boek: Van vandaag op morgen.
Bestaat er een mooier moment
Dan wanneer je jezelf in je kind herkent?