Kliniek Zuid 1 - Tegen elke prijs

Zaterdag, 4 maart, 2023

Geschreven door: Nick de Koning
Artikel door: Kim Landwer Johan

Maak kennis met deze kliniek waar schoonheid te koop is maar niets is wat het lijkt

[Recensie] Nick de Koning schrijft onder een pseudoniem. In het dagelijks leven is hij arts. Door zijn eigen ervaringen te gebruiken en het feit dat cosmetische chirurgie nog altijd een hot topic is, schreef hij Kliniek Zuid. Deel twee in de serie rondom de succesvolle cosmetische kliniek van Caro Benedict komt dit jaar nog uit.

Dokter Caro Benedict runt in hartje Amsterdam een succesvolle cosmetische kliniek: Kliniek Zuid. Vanaf het prille begin heeft Caro alles op alles gezet en deze kliniek vanaf nul opgebouwd. Ze zijn zelfs zo succesvol dat uitbreiding nodig is.

Op het oog lijkt Caro haar leven een sprookje, een lieve man en twee bloedjes van kinderen. Tot er klanten komen met vage klachten na een borstvergroting. Caro haar imperium lijkt in te storten. Dan is daar oude liefde en arts Felix die een helpende hand biedt. Iedereen valt als een blok voor hem. Ook Caro kan haar oog niet van haar ex afhouden. Terwijl haar man steeds onbereikbaarder wordt en haar kinderen steeds verder van haar vervagen, moet Caro beslissen waar nu echt de prioriteit ligt in haar leven. En dat is zeker niet altijd makkelijk als je werk je grote passie is….

Intriges, roddels en seks
Kliniek Zuid is een boek waardoor ik mede door het thema en de cover enorm nieuwsgierig naar was. De baby roze kleur en de witte bril trekken gelijk de aandacht. Daarnaast speelt het boek zich af in een privékliniek waarbij (plastische) chirurgische ingrepen gedaan worden. Bij boeken met een medisch tintje, hoe klein ook, gaat mijn hart toch altijd iets sneller kloppen.

Nick de Koning begint het verhaal rustig. Tijdens het lezen kom je eerst meer te weten over de kliniek en hoe deze door Caro en Robbert zijn opgebouwd en over de grootse plannen die ze nu hebben om uit te bouwen. Kalm werkt de auteur naar de eerste climax in het verhaal toe, waarna er nog vele volgen. Het zou een goed boek zijn om in een soap gegoten te worden, met alle intriges, roddels en seks die erin voorkomt.

De schrijfstijl van Nick de Koning is gemakkelijk, hij windt geen doekjes om de zaken en schrijft waar het op neerkomt. Je zult in Kliniek Zuid geen lange, ingewikkelde zinnen vinden. Daarnaast zijn ook de medische termen die in het verhaal voorkomen, ergens in de alinea uitgelegd.

Onderwerpen als vreemdgaan, werkdruk, jezelf bewijzen en het hebben van een laag zelfbeeld komen aan bod in deze roman. Van sommige onderwerpen, zoals het lage zelfbeeld van een van de tieners van Caro en Robbert, zie je al van huizen ver aankomen dat dit de mist in gaat. Ik kon me hier dan ook behoorlijk over opwinden, dat pa en ma hier weinig tot geen aandacht aan gaven. De seksscènes zijn expliciet en komen veelvuldig aan bod in het verhaal. Van mij had dit wat minder gemogen en hadden deze woorden beter gebruikt kunnen worden om bepaalde situaties wat verder te verdiepen.

De laatste bladzijden heb ik gefrustreerd gelezen, want Nick de Koning laat je achter met een enorm open einde. Ik moet daarom wel het volgende deel lezen. Kliniek Zuid is een easy read. Zeker een aanrader als je van een boek dat leest als een soapserie houdt.

Eerder verschenen op Boeken-cast