Klopjacht

Donderdag, 9 juni, 2022

Geschreven door: James Patterson
Artikel door: Severine Lefebre

We beschermen geen verraders

[Recensie] Alex Cross en John Sampson staan op het punt om samen op vakantie te gaan in de wildernis van Montana, als ze worden opgeroepen om te gaan helpen bij een moordzaak in Washington. Ook Ned Mahoney zit mee op deze zaak. Ze zijn zich echter niet bewust van een groter gevaar dat dreigt. M., de geheimzinnige moordenaar die Cross al jaren achterna zit, is terug opgedoken. Zijn spoor leidt tot diep in de wildernis, waar Cross en Sampson alles op alles moeten zetten om te overleven.

James Patterson is een succesvolle thrillerauteur die meerdere reeksen op zijn naam heeft staan. Een daarvan is de Alex Cross-serie. Klopjacht is inmiddels al het negenentwintigste boek uit de bekende reeks. Een aantal dat kan tellen.

Het verhaal begint met de marteling en moord op een CIA-agente. Dit zet de zintuigen onmiddellijk op scherp en stuwt de spanning de hoogte in. Hiermee is tegelijk het startschot gegeven voor een verhaal vol actie en snelheid. En voldoende spanning, die de hele tijd blijft sluimeren. Ook hangt er een sfeer van mysterie, vooral dan rond het gevreesde personage M. die Alex Cross al lang achtervolgt. Het einde is extra spannend en verrassend, maar uiteindelijk een tikkeltje onbevredigend door het open einde. Wel is het een uitstekend uitgangspunt voor het dertigste deel.

De plot zit uitstekend in elkaar en wordt gestaag opgebouwd. Het verhaal is duidelijk een verbetering tegenover het vorige boek Dubbelspel. Hoewel er nog steeds erg veel actie is en er meerdere verhaallijnen door elkaar lopen, is het geheel wat minder complex om te begrijpen. Wel wordt er opvallend veel geweld gebruikt en gemoord, nog meer dan in de vorige boeken. Dit betekent extra actie, wat in dit verhaal goed uitpakt. Alleen is het op die manier moeilijk om de hele tijd de geloofwaardigheid in stand te houden. Maar het leestempo ligt door de vele actie dan wel weer lekker hoog.

Heaven

Er zijn heel wat verhaallijnen terug te vinden in Klopjacht. Uiteraard draait het grotendeels rond het onderzoek dat Cross en Sampson voeren. Maar er zijn ook enkele andere interessante neven verhaallijnen. Zo heeft Bree, Alex’ vrouw, een andere job. Voor een nieuwe opdracht moet ze hiervoor naar Parijs. En dan is er de verhaallijn rond M., een personage die al in heel veel boeken heeft opgedoken en nu ook prominent aanwezig is. Opvallend is het verschil in perspectief tussen Alex Cross enerzijds en de rest van de personages anderzijds. Bij Cross wordt er namelijk overgeschakeld van derde persoon naar de ik-vorm.

Na negentwintig boeken zijn de belangrijkste personages uit de Cross’ serie al goed gekend. Toch lukt het James Patterson om hier en daar nog wat extra diepgang of nieuwe wendingen aan personages te geven. Zo is de reeds besproken nieuwe carrière van Bree een interessante zet, en tevens een meerwaarde voor het verhaal. Ali, de jongste zoon van Alex, is ondertussen met een of andere geheime opdracht bezig. Er wordt helaas niet echt ingegaan op het verloop hiervan, wat wel jammer is. Daarnaast geeft Patterson ook de nodige aandacht aan John Sampson die rouwt om de dood van zijn vrouw. Dit wordt op een goede manier in de verhaallijn verwerkt, zodat je als lezer met hem meeleeft.

James Patterson heeft een meeslepende en beeldende schrijfstijl, met oog voor detail. Alles wordt precies en zorgvuldig uitgediept, zodat we het lopende onderzoek goed kunnen volgen én ons kunnen verdiepen in de berichtjes van M. Ook hoe Patterson alles aan elkaar heeft weten te breien is van hoog niveau. De hoofdstukken zijn aangenaam kort van lengte, waardoor het leestempo nog een trapje hoger gaat. Het is wonderbaarlijk dat na negentwintig boeken over Alex Cross de auteur nog steeds over zoveel inspiratie beschikt. Zo vond ik Hinderlaag een uitstekend boek, maar schoot Dubbelspel wat tekort. Met Klopjacht is Patterson weer helemaal terug, en is het als vanouds genieten van de spannende en gevaarlijke avonturen die Alex Cross en zijn naasten meemaken.

Vier sterren voor Klopjacht, en ik kijk al vol ongeduld uit naar boek nummer dertig!