Kolletje & Dirk O, kom er eens kijken

Zaterdag, 30 november, 2019

Geschreven door: Pieter Feller, Natascha Stenvert
Artikel door: Katelijne van Alem

“Sinterklaas komt hutspot eten, hi ha ho”

De auteur

[Recensie] Pieter Feller wist al op zijn elfde dat hij schrijver wilde worden. Toch duurde het even voor zijn eerste boek verscheen. Inmiddels heeft hij ruim vijftig boeken geschreven, waaronder natuurlijk die over Kolletje en Dirk.

De illustrator

Natascha Stenvert is geboren in Assen. Ze groeit samen met haar vader, moeder en zusje op in Annen, Drenthe. Als kind leest, tekent en knutselt ze graag. Na haar middelbare school in Groningen gaat Stenvert studeren aan de academie voor beeldende kunst en vormgeving in Groningen, waar ze in 1995 afstudeert. In 1995 wint Stenvert een illustratiewedstrijd van uitgeverij Lemniscaat. Dit geeft haar de kans om haar eerste uitgegeven prentenboek te maken: eerst als geschenkboekje, later als hardcover prentenboek (‘het lelijke jonge eendje’, van H.C. Andersen).

Ze werkt veel samen met kinderboekenschrijvers Pieter Feller, Vivianne den Hollander, en Fiona Rempt. Maar ook met kinderpopster Dirk Scheele en astronaut André Kuipers met wie ze in 2012 het eerste in de ruimte verzonnen prentenboek maakt. Haar werk is uitgegeven en werd op wereldwijde exposities getoond, onder andere in België, China, Denemarken, Frankrijk, Italië, Korea, en Singapore. In 2013 wordt haar werk uitgekozen als een van de Nederlandse vertegenwoordigers voor Biënnale in Bratislava, een van de oudste internationale tentoonstellingen van illustraties voor kinderboeken.

Verhaal

Kolletje neemt haar rood-witte toversokken altijd overal mee naartoe. Als ze die aantrekt en haar naam ‘Katharina Orselia Laetitia’ zegt, gebeuren de wonderlijkste dingen. Samen met haar vriendje Dirk beleeft ze allerlei avonturen.

Kolletje en Dirk logeren bij tante Laetitia in het bos. Sinterklaas is in het land en tante vertelt dat hij geen Pieten meer als hulpjes heeft, maar prinsen en prinsessen. Zo heeft hij een webprinses, een boekprins en een paardenprinses. En alle kinderen die verkleed zijn als prins of prinses mogen hem helpen. Kolletje krijgt van tante een prinsessenjurk, en Dirk een prinsenpak.

Alleen hebben ze nog geen echt kroontje. Maar daar weet Kolletje met haar toversokken wel raad op!

Sinterklaas

Wat een leuke avonturen beleven Kolletje en Dirk in sinterklaastijd! Leuk om het ook eens te hebben over wat jullie samen allemaal doen in sinterklaastijd. Zingen jullie ook liedjes of maken jullie eigen varianten van liedjes zoals tante Laetitia in dit boek doet. Zo zingen ze bijvoorbeeld ‘Sinterklaas komt hutspot eten. Hi ha ho! Daarna laat hij dikke scheten. Hi ha ho!’ Of misschien maak je ook een mooie boterham met snoepletters en pepernoten!

Verkleden

Kolletje en Dirk verkleden zich als prinses en prins, omdat de nieuwe hulpjes van Sinterklaas prinsessen en prinsen zijn volgens tante Laetitia. Verkleed jij je ook als hulpje van de Sint en hoe ga jij je dan verkleden? Het is natuurlijk ook leuk om de spullen van Sinterklaas na te maken om je te verkleden, zoals een staf en zijn mijter!

Vormgeving

Hartstikke leuk boekje voor de Sinterklaasperiode. De verhalen zijn prettig om voor te lezen, kunnen ook in delen voorgelezen worden. En wanneer je kind wat ouder is, kunnen ze het natuurlijk zelf lezen! De illustraties zijn vrolijk en kleurrijk, het boek is bijna vierkant en de pagina’s zijn mooi stevig en glad. Er is veel humor verwerkt in het boek, wat het een feestje maakt om te mogen lezen.