Kookboek bij dementie

Zaterdag, 4 april, 2020

Geschreven door: Margaret Rayman
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Gezonde recepten voor mensen met dementie

[Recensie] De ziekte van Alzheimer is één van de vele vormen van dementie. Tweederde van alle mensen met een vorm van dementie lijdt aan Alzheimer. Er zijn meer dan 50 vormen van dementie en er is vooralsnog geen genezing mogelijk voor deze progressieve ziekte. De ziekte komt steeds vaker voor en is een groeiend gezondheidsprobleem waar steeds meer mensen mee te maken krijgen.
Het Kookboek bij dementie begint met een zeer uitgebreide inleiding met veel informatie over dementie en de ziekte van Alzheimer, de laatste onderzoeksresultaten en heel veel informatie over voeding en voedingsstoffen die een gunstige invloed hebben op het vertragen van de ziekte.

De schrijvers van het boek zijn vooraanstaande deskundigen op dit gebied dus we mogen ervan uitgaan dat de informatie goed en betrouwbaar is. De kern van het boek zijn echter de recepten. En niet alleen de recepten maar vooral ook het samen koken met mensen met (beginnende) dementie. De hele leefstijl kan van invloed zijn op het voorkomen (voorzover dat al mogelijk is) maar vooral het ‘remmen’ van het dementeringsproces en het is dan ook belangrijk om patienten te blijven betrekken bij het bereiden van maaltijden. Wie zelf kookt eet ook met meer smaak. Daarom legt het boek ook de nadruk op de dingen samen doen. Samen koken en eten, samen zorgen voor voldoende lichaamsbeweging en samen zorgen voor een actief gebruik van de hersenen zijn allemaal belangrijke zaken voor wie te maken krijgt met dementie.

Het grootste deel van het boek wordt dus ingenomen door de recepten. En die mogen er zijn. Niet alleen voor mensen met dementie of hun mantelzorgers maar gewoon voor iedereen. Heerlijke gerechten die iedereen kan bereiden. De hoofdstukken zijn Ontbijtgerechten, Lichte gerechten, Soepen, Salades, Hoofdgerechten (vlees, vis en vegeratisch), Bijgerechten en dipsauzen en als laatste Desserts.
Allemaal even lekker. Een kleine greep uit de recepten:
Romige groentesoep met karwijzaad en rozemarijn, Pittige rundvlees/bietensalade, Roerei met gerookte zalm, Salade van tonijn, bonen en appel, Champignon-tomatenrisotto, Verwarmende stoofpot met varkensvlees en limabonen. En zo gaat het maar door. Alle recepten zijn voorzien van mooie paginagrote foto’s van het eindresultaat.

Foodlog

Eerder verschenen op Kookboekennieuws