Kop of munt

Woensdag, 25 augustus, 2021

Geschreven door: James Bailey
Artikel door: Patrice van Trigt

De hopeloos romantische inborst van Josh én het verhaal is leuk

[Recensie] Hoe zou het zijn om een jaar lang de uitkomst van al je beslissingen af te laten hangen van een muntje?

Josh heeft het zo gehad met de gang van zaken in zijn leven dat hij het als een win-win situatie ziet om voortaan een muntje op te gooien en kop of munt de uitslag te laten bepalen. Zijn rationele beslissingen brengen hem tot nu toe immers geen geluk en laten we maar zwijgen over de emotionele kant van het leven. Nee, dit idee is veel beter en er is geen discussie over mogelijk. Het is óf kop óf munt. Simpel toch? In no-time raakte Josh alle vastigheid kwijt. Zijn liefde, zijn baan en woning. Alles was gekoppeld aan zijn leven met Jade. Een leven dat perspectief leek te bieden. Maar liep dat even anders zeg…

De beslissing van Josh wordt door zijn hilarische, maar trouwe, vriendengroep eerst als grapje gezien maar vervolgens met argusogen en verbazing ontvangen. Josh is blijkbaar bloedserieus. Zoals altijd kan hij ook nu op zijn vrienden rekenen maar ze denken nu dat ie, door wanhoop gedreven, misschien wel de vreemdste beslissing ooit maakt. De grapjes en steken onder water zijn dan ook niet te tellen. Wie laat nu alle beslissingen afhangen van een muntje? Maar Josh blijft bij zijn standpunt, want wat heeft ie te verliezen?

Kop of munt deed me onherroepelijk denken aan de dynamiek uit heerlijke romantische komedies zoals Four weddings and a funeral en Love actually met Hugh Grant. Josh lijkt voor mijn gevoel ook op Grant. Zijn gedrag, het stuntelige, de oprechte manier waarop hij in het leven staat wijst, daar op. Ik vond Josh meteen sympathiek en dat geldt ook voor zijn maffe vrienden en lieve familie, vooral opa. Zelfs zijn vader, wat een figuur is dat, scoort punten met z’n raar gedrag. Nagenoeg ieder personage heeft een hoge aaibaarheidsfactor in dit verhaal en dat komt omdat het boek onvoorwaardelijke vriendschap en toewijding uitademt. Een mooie boodschap, in deze tijd al helemaal.

Veel dialogen met humor die zijn gedompeld in luchtig sarcasme lezen heerlijk weg, maar toch mist het verhaal enigszins wat aan diepgang en snelheid. Dat komt omdat zo’n 90% van het boek dialoog bevat en dat is best veel. Heel veel eigenlijk als je daarbij als auteur ook niet écht de diepte ingaat. Bailey geeft wel de aanzet maar heeft gekozen het verhaal niet té zwaar aan te zetten. Kop of munt is dan ook een luchtige roman geworden.

De stukken waarin geen dialogen plaatsvonden waren voor mij prettiger om te lezen omdat Josh daar zijn echte verhaal uit de doeken doet. En dat verhaal mag er zeker zijn want zijn zoektocht, gestuurd door kop of munt, neemt je mee naar beeldende situaties in o.a. München, Amsterdam en Parijs. De hopeloos romantische inborst van Josh én het verhaal is leuk, vooral omdat het een keer vanuit mannelijk perspectief is beschreven. Heerlijk om eens te lezen dat ook mannen zo hun onzekerheden en twijfels hebben.

De auteur heeft een mooie balans gevonden tussen romantiek en de harde realiteit in het leven. Er is een grote rol voor Vincent van Gogh en musea gereserveerd in dit boek dat erg goed en origineel is verwerkt. De schrijfstijl van James Bailey is ongecompliceerd, vlot en luchtig. Kop of munt was een zeer aangename kennismaking met deze auteur. Ik ben benieuwd naar wat er nog meer van hem gaat komen. In 2022 verschijnt zijn volgende boek en daar verheug ik me nu al op. 3 sterren! Een (h)eerlijke hopeloze romcom.

Kop of munt