Kwetsbaar verliefd

Donderdag, 20 januari, 2022

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Sanne Jakobs

Het boek is een heerlijke feelgood en een aanrader voor elke feelgood-fan

[Recensie] Gia is een hardwerkende vrouw van 28. Ze woont samen in een appartement met haar beste vriendin en het enige dat ze doet is werken. Als haar vader haar uitnodigt om de hele zomer in zijn vakantiehuis in Spanje te verblijven, kan ze niet wachten om de Spaanse zon op te zoeken en te genieten van cocktails en knappe Spaanse mannen. Toch vindt ze het een beetje spannend, want ze heeft haar vader al jaren niet meer gezien. Alles lijkt goed te gaan, hoewel de knappe scharrels niet echt voor het oprapen liggen.

Tot ze de 23-jarige Nederlandse Alex leert kennen. Normaal gesproken valt ze op mannen met een Mediterraans uiterlijk (en die van haar eigen leeftijd zijn), dus waarom krijgt ze ineens zo’n raar gevoel in haar buik steeds wanneer ze Alex ziet? Zal ze zich kunnen openstellen voor Alex? Ook als er allerlei gebeurtenissen uit het verleden worden opgerakeld?

Eerder las ik van Reijntjes al Opgescheept, een feelgood die ik zeer goed beoordeelde. Kwetsbaar verliefd is de debuutroman van Lianne Reijntjes en is in september 2020 al verschenen.

Het boek is een heerlijke feelgood en een aanrader voor elke feelgood-fan. Door de beschrijvingen van de omgeving waan je je helemaal in Spanje en voel je bijna de zon in je rug branden.

De schrijfstijl is heel prettig, het leest heel vlot en lekker makkelijk weg. Reijntjes heeft een goede balans gecreëerd tussen de luchtigheid in het verhaal en de wat meer diepgaande gesprekken. Ondanks de soms wat serieuze toon blijft het feelgoodgevoel overheersen, waardoor er een roman is ontstaan die op een heel onbekommerde manier wat (voor Gia) moeilijkere onderwerpen ter sprake brengt.

De personages zijn goed neergezet. Vooral bij Gia zie je een mooie ontwikkeling. De ambitieuze en hardwerkende vrouw blijkt een zacht eitje te zijn die haar hart op de goede plek heeft zitten. Ook Alex weet met zijn 23 jaar de lezer te verrassen met zijn volwassenheid, slimheid en opmerkingen.

Reijntjes had met Opgescheept mijn hart al gestolen, maar na Kwetsbaar verliefd worden al haar boeken een ‘instant buy’ voor mij. Ik heb absoluut niets aan te merken op dit boek. Ik hoop dat ze nog veel zal schrijven. Vijf welverdiende sterren.