Laatste lente

Dinsdag, 26 juli, 2022

Geschreven door: Ineke Maria Swanevelt
Artikel door: Marianne Janssen

Twee mooie huwelijksjaren op nooit te late leeftijd

[Recensie] Dagverslag van de laatste twee maanden. Actrice Ineke Maria Swanevelt ontmoette op 11 mei 2019 Peter Müller. Ze vielen als een blok voor elkaar. Ze hadden beiden hun partner verloren na een lang huwelijksleven, nu waren zij 75 en 81 jaar oud. Niet te oud voor een mooie liefde, dat blijkt. Peter Müller was bekend als de auteur A.L. Snijders, schrijver van het ZKV, het Zeer Korte Verhaal. De twee geliefden trouwen en leiden het gelukkige leven van twee mensen die het als een wonder beschouwen dat zij zo prachtig bij elkaar passen. Ze raken nooit uitgepraat, nooit uitgewandeld, doen werkelijk alles samen en nemen elke gelegenheid te baat elkaar vol hartstocht te beminnen. Hun liefde is echt een cadeau van het leven. Ze zijn zielsgelukkig.

Dagboek
Ineke hield als tiener een dagboek bij waarin ze al haar puberleed ventileerde, een uitlaatklep. Nu schrijft ze een dagboek over haar geluk. Ze aarzelt of ze het daarin ook over erotiek moet hebben, een belangrijk onderdeel van hun gezamenlijk geluk. Peter (Snijders) vindt van wel: “Zelfcensuur is uit den boze”. En: “Iedereen vindt het leuk om over een man en een vrouw te lezen die van elkaar houden en almaar willen neuken.” Zelf neemt hij ook geen blad voor de mond. Toont haar zijn eigen dagboek. En zij leest:

“InekeMariaKomtKlaar. Liefde van mijn leven.” Verderop: “Vanmiddag uitgebreide seks.” IMKK. Ook op volgende pagina’s staat vaak IMKK. De schrijver van het ZKV roert zich ook bij zijn seksuele beschrijving tot in de puntjes. Ineke besluit haar geliefde te volgen met eigen Liefdeshiërogliefen: “Klaar Gekomen in Bed. KGB.”

Vanaf dat moment wordt haar dagverslag doorspekt met KGB’s. Op 7 juni 2021 sterft A.L. Snijders in het harnas. Hij krijgt een hartstilstand als hij een verhaal zit te tikken. Ineke is ontroostbaar.

Dans Magazine

Ineke Maria Swanevelt (1943) is actrice. Zij speelde bij de Nederlandse Comedie en cabaretgroep Lurelei. Zij werkte als dramatherapeut in psychiatrisch ziekenhuis Santpoort. Na een verblijf in het buitenland tot 2003 ging ze toneelstukken schrijven, filmscenario’s en columns. Ze trad als actrice op als mevrouw Visser in de tv-serie Hendrik Groen.

Erotisch geheimschrift
KGB – kgb. Komitet Gosoedarstvennoj bezopasnosti: de KGB is de belangrijkste geheime dienst in de oude Sovjet-Unie. En wie aan het daten slaat en in de advertentie kgb zet, heeft tegen kinderen geen bezwaar. Maar Swanevelt overtroeft die twee met haar eigen erotisch geheimschrift. Voor haar is de gewone wereld mijlenver weg, want zij Komt Klaar in Bed! Fijn voor het echtpaar, maar of elke streling met ontlading nu aan den volke bekend gemaakt moet worden vraag ik mij in gemoede af. Het geeft het dagverslag niet de meerwaarde die IMKK er zelf aan hecht.

Snijders was een opmerkelijk schrijver die met zijn ZKV een geheel nieuw fenomeen in de verhaalkunst introduceerde. En IMS was dolverliefd op hem. Of de lezer zelf veel heeft aan de beschrijving van het kabbelende persoonlijk leven van beide gelieven, vraag ik mij af.

Romantiek, op wrede wijze door de dood verbroken. Dat is wat dit boek laat zien. Het is daarmee het eerste niet. Ik heb betere gelezen.

Eerder verschenen op Leeskost