Laatste weduwe

Zaterdag, 20 juli, 2019

Geschreven door: Karin Slaughter
Artikel door: Severine Lefebre

Spannend van begin tot einde

[Recensie] Michelle Spivey wordt ontvoerd na een bezoekje aan de winkel met haar dochter. Een grote zoektocht levert niets op, en na een maand is er nog steeds geen spoor van Michelle te vinden. Enkele weken later worden Will Trent en Sara Linton opgeschrikt door luide explosies. Ze gaan erop af om te helpen, maar dan loopt het volledig mis. Sara wordt ontvoerd, en Will moet undercover om haar te redden. Hij komt terecht in een gewelddadige radicale groepering…

Met Laatste weduwe heeft Karin Slaughter alweer een super spannend boek neergezet. Het is het nieuwste deel uit de Georgia-reeks rond Will Trent en Sara Linton. Wederom is het een mix van spanning en liefde, met de nodige actuele thema’s zoals terrorisme, extremisme en racisme.

Laatste weduwe is spannend van begin tot einde, al heeft dit vooral met de opbouw van het verhaal en perspectiefwisselingen te maken. De ontvoeringen, de intense zoektocht, Will die undercover gaat en er alles voor over heeft om Sara te redden,…

Dit geheel maakt dat je aan het boek gekluisterd zit. Ook de vele actiescènes zorgen dat er vaart in het verhaal zit en de spanning aanwezig blijft. Dit met de voortdurende tijdsdruk die het verhaal eigen is. Daarnaast is het standpunt van de criminelen zeer goed uitgewerkt, vooral het hoe en waarom van hun daden, waardoor je nog sneller wilt weten hoe het zal aflopen.

Sociologie Magazine

Het verhaal zit logisch in elkaar en is volgens datum ingedeeld. Bij ieder nieuw hoofdstuk staat er ook een tijdstip. Want tijd is erg belangrijk. Ook is er een wisseling in perspectief bij de hoofdstukken. De ene keer is het vanuit het standpunt van Will, de andere keer vanuit die van Sara of van Faith Mitchell en Amanda Wagner. Het is daardoor onvermijdelijk dat er in het begin scènes zijn die meerdere keren worden herhaald, telkens vanuit iemand anders perspectief. Dit kan neigen naar herhaling, maar Karin Slaughter slaagt erin om via deze constante perspectiefwisseling het verhaal net naar een hoger niveau te brengen. Je krijgt als lezer steeds wat extra informatie erbij, en de verschillende verhaallijnen komen zo stilaan bij elkaar.

Karin Slaughter heeft een begrijpelijke en boeiende schrijfstijl. Ze krijgt het quasi altijd voor elkaar om de lezer vanaf de eerste bladzijde in haar greep te houden. Ze mag dan ook terecht de Queen of crime genoemd worden. Daarnaast slaagt ze er ook in om de karakters van Will en Sara te blijven evolueren. De hoofdstukken zijn vrij lang, maar naar mate het einde nadert worden ze korter, wat zorgt voor extra vaart in het verhaal.

Sterke karakters creëren mag je gerust een van Karin Slaughters sterkste punten noemen. Alle personages hebben een duidelijk en eigen karakter, die hun eigen plaats en belang hebben in de verhaallijn. Je ziet hoe Sara zich aanpast aan de omstandigheden van de ontvoering, hoe ze haar gevoel zoveel mogelijk probeert uit te schakelen en rationele beslissingen te nemen. Will heeft meer moeite zich te beheersen, en hij heeft er alles voor over om Sara te redden. Zelfs infiltreren in een racistische en radicale groepering die voor niets terugdeinst om hun plannen uit te voeren. Maar ook de daders zijn uitstekend neergezet. Vooral de leider is een ware psychopaat die er niet voor terugdeinst om duizenden mensen te doden om zijn boodschap wereldkundig te maken.

Alhoewel Laatste weduwe deel uit maakt van een reeks, kun je het boek gerust afzonderlijk lezen. Er wordt namelijk net voldoende informatie gegeven om het verleden van de personages en hun onderlinge relaties te kunnen volgen. Alleen raad ik het wel aan om de boeken op volgorde te lezen, omdat je enkel zo de relatie tussen Sara en Will volledig kunt vatten, want deze evolueert continu. Vooral in dit boek vind ik hun relatie echt substantieel veranderen, want pas nu ze plots uit elkaar worden gerukt, merken ze hoeveel ze elkaar missen. En van elkaar houden.

Laatste weduwe is alweer een uitmuntend boek over Sara Linton en Will Trent. Ik ben al liefhebber vanaf het allereerste boek van Karin Slaughter, maar zeker vanaf de Georgia-reeks ben ik helemaal verkocht. De persoonlijkheden zijn zo goed neergezet dat ze wel echt lijken te bestaan, en ik kijk dan ook telkens weer uit naar een nieuw boek in de reeks. Ook dit boek heeft volledig mijn verwachtingen waargemaakt. Veel spanning, wisselende verhaallijnen en sterke karakters. En een sterk thema rond racisme en radicalisering van extreemrechts. Toch wel zeer actuele thema’s, die Karin Slaughter heel goed heeft weten te verwerken. Het mag dus duidelijk zijn, van mij krijgt Laatste weduwe de volle 5 sterren!