Lady Di en de verwildering

Vrijdag, 10 oktober, 2008

Geschreven door: Hans Dekkers
Artikel door: Rachel Levy

Dekkers nieuwe roman zaait verwildering

Hans Dekkers schrijft sinds 1994 romans, korte verhalen, toneelteksten en gedichten. Lady Di en de verwildering dat onlangs verscheen, is zijn vijfde roman, en dat hij een ervaren pen heeft is duidelijk vanaf de eerste bladzijde. Het boek heeft meerdere verhaallijnen, die Dekker uitwerkt door telkens andere personages aan het woord te laten. Personages die wel met elkaar verbonden zijn, maar ieder een eigen verhaal vertellen.

Zo is daar Fons, de man die ook jaren na dato geobsedeerd is door het ongeluk van prinses Diana en haar minnaar Dodi in Parijs in 1997, maar ondertussen ook nog kampt met de zelfmoord van zijn vriendin Marcella en regelmatig terugkijkt op hun relatie. Door een toeval krijgt Fons, lange tijd na het tragische incident – hij was bovendien degene die haar destijds in bebloede toestand vond – iets over haar achtergrond te horen dat hij helemaal niet wist: haar biologische ouders waren leden van de RAF.

Daarnaast kijken we mee met Marcella die, eveneens op onverwachte manier, te horen krijgt dat haar biologische ouders bij de RAF zaten. Haar moeder, die ze nooit ontmoet heeft, blijkt inmiddels door een noodlottig ongeluk om het leven te zijn gekomen. Haar vader leert ze in de laatste maanden voor haar dood nog wel kennen. Het is mede die confrontatie met haar verleden, die haar van de wijs brengt.

Tweede component is de relatie met een vriend van haar pleegouders, Menno, tevens haar docent. Ze kent de man al vanaf haar jonge jeugdjaren. Al op zeer jonge leeftijd – ze is negen – verwordt wat eigenlijk een oppasrelatie is, tot een romantische verhouding tussen een volwassen man en een veel te jong meisje.Dat leren we ook aan de hand van de docent zelf. Stukje bij beetje volgen we de ontwikkeling van die relatie, vanaf het begin ‘fout’ en al snel afglijdend in een te agressieve SM-relatie.

In essentie is het een traditionele driehoeksverhouding: Fons en Marcella, en Marcella en Menno. Marcella is Fons’ grote liefde, en hij denkt dat dit wederzijds is. Dat zijn grote liefde er een minnaar op na houdt, weet hij niet; dat die minnaar vele malen ouder is, het een relatie is die al bestaat sinds Marcella negen jaar is, evenmin – noch dat het om harde SM gaat. Dat is dan ook de tragiek van Fons: hij kampt met de tragische en voor hem onbegrijpelijke zelfmoord van de vrouw die hij zijn grote liefde waande – terwijl de vrouw zelf, zo ontdekt de lezer uit de woorden van Marcella, hun relatie helemaal niet zo serieus nam.

Lady Di en de verwildering leest als een trein maar, springend van verhaallijn naar verhaallijn, rijstde vraag wat we precies aan het lezen zijn. De drie verhalen van de drie personages zijn goed neergezet in een eigen tijd en plaats – afwisselend het heden en de jaren zeventig, Nederland dan wel Frankrijk. Maar wat is nou eigenlijk het verband tussen de verhalen? Wat wil Dekkers eigenlijk vertellen met zijn roman?

Het antwoord hierop blijft volledig onduidelijk. Maar wellicht wíl Dekkers ook helemaal niet iets specifieks vertellen. Misschien heeft Dekkers die pretenties wel helemaal niet, en gaat het hier alleen om tijdelijk vermaak, letters die gelezen kunnen worden in de trein, op het strand, of thuis op de bank. Zoals we naar een dagelijkse film op RTL4 kunnen kijken – een van die films die van scène naar scène flitsen, op het moment zelf de kijker aan de buis vasthouden, maar waarvan we achteraf ons afvragen waar het nou eigenlijk over ging en of het werkelijk onze tijd waard was.

Het is datzelfde onbevredigende gevoel waarmee de lezer achterblijft bij Dekkers: Lady Di en de verwildering is professioneel in elkaar gezet met soepel in elkaar overlopende passages, maar wat we er uiteindelijk mee moeten kan de lezer achteraf niet zeggen.