Lala's woorden

Zaterdag, 9 april, 2022

Geschreven door: Gracey Zhang
Artikel door: Katelijne van Alem

“Het waren haar lieve woorden die zorgden dat de planten zwaaiden en wiegden”

[Recensie] Het is heet, de zon hangt zwaar in de lucht en iedereen doet rustig aan, maar Lala niet. In haar kleren zitten gaten, zo druk doet ze altijd. Lala gaat erg graag naar buiten, naar een veldje met modder en stenen. Daar groeiden onkruid en bladeren, een eigen plek voor Lala die voor haar haar vrienden zijn. Ze zorgt erg graag voor deze planten, met water en met lieve woorden. Maar dan mag Lala op een dag niet meer naar buiten, wie zal er nu voor haar vrienden zorgen…

Geel
Met een mooie grote prent begint het verhaal van Lala. Auteur en illustrator Gracey Zhang trekt je hierdoor meteen mee het verhaal in richting Lala. De gehele prent is zwart-wit, maar Lala is geel. Ze straalt warmte uit. Dit blijft het hele boek zo, alle prenten in zwart-wit, maar Lala en haar bloemen in respectievelijk geel en groen. Dit geeft het verhaal een extra impuls en daarmee een mooie belevenis.

Stil zitten
De mama van Lala wil dat ze stil zit en niet onder de modder komt te zitten. Ook wil ze niet dat ze speelt met onkruid en bladeren. Lala wil dit wel heel graag en vindt de planten bijzonder, ze geniet er heel erg  van!

Helaas zegt haar moeder op de warmste dag van de zomer dat haar geduld op is en ze thuis moet blijven. De emoties zijn mooi verwerkt in de illustraties, die grote delen van de pagina’s beslaan. Ook blijf je toegetrokken worden naar Lala, die steeds geel kleurt.

Schrijven Magazine

Zelfs als Lala de deur niet uit mag, blijft ze tegen haar vrienden praten. Herken je dit? Heb je ook een passie voor de natuur en verzorg je graag plantjes? In dit  boek wordt dit ontzettend mooi uitgewerkt, een stukje liefde dat we allemaal kunnen gebruiken!

Groen
Op de laatste dubbele pagina zie je dat de stad gevuld is met groen en geel. Eindelijk heeft haar moeder ingezien hoe bijzonder Lala is en hoe fijn het is dat ze lekker buiten speelt. Hierdoor krijgt het verhaal nog een extra impuls om in gezinnen de kracht van de natuur, maar zeker ook karaktertrekken van kinderen een belangrijke plek te geven. Het stukje liefde geven zoals Lala dat zo mooi aan haar plantjes kan doen, vormt het prachtige middelpunt! Het is zonde om dit af te zwakken, laat het zien, laat het leven en geef iedereen de ruimte!

Het verhaal zal met veel plezier bekeken en gelezen worden!