Langste. Kerst. Ooit

Zaterdag, 17 december, 2022

Geschreven door: Lisette Jonkman
Artikel door: Demi Stein

Kerst met een boodschap

[Recensie] Noëlle is de grootste kerstliefhebber ooit. Hoe kan het ook anders? Ze is geboren op eerste kerstdag! Ieder jaar geeft ze daarom een Noëllekerst. Een gezellig, perfect, kerstdiner, voor haar dierbaarste. Was het maar elke dag kerst! Maar dan wordt ze, na een verschrikkelijke eerste kerstdag, opnieuw wakker op eerste kerstdag. De grote vraag is natuurlijk, waarom?

Kan er een verfilming komen?
Lisette Jonkman is een Nederlandse feelgood auteur. Ze staat bekend om haar soepele schrijfstijl en gebruik van humor. Ze is bekend van onder andere de Verkikkerd trilogie en ze is inmiddels niet meer weg te denken uit het feelgood genre.

Langste. Kerst. Ooit. is een kerst-feelgood-verhaal dat alles heeft wat een kerstboek ‘moet’ hebben. Het is hartverwarmend, er zit de nodige drama in, er is liefde en uiteraard kerst, heel veel kerst. De gedetailleerde en grappige situaties die Lisette Jonkman schetst zorgen ervoor dat je het verhaal van Noëlle bijna levensecht in je hoofd ziet.

Bij het lezen van dit boek kwam er dan ook direct de vraag in mij op ‘Kan dit verfilmd worden?’. Het verhaal leent zich perfect om gewoon lekker weg te zwijmelen voor de televisie en hardop mee te lachen met de hilarische en ongemakkelijk momenten die Noëlle en haar familie meemaken.

Het perfecte kerstdiner
Zoals in ieder kerstverhaal zit er een diepere boodschap in. Sinds de vriend van Noëlle haar drie jaar geleden verliet, heeft ze zich meer vastgebeten in haar kerstgriep dan ooit tevoren. Het kerstdiner moet perfect zijn en dit wordt op militaire precieze geregeld. Ze heeft een heel kleurenthema opgezet waarvan ze verwacht dat haar bezoekers zich daaraan vasthouden, ze heeft perfecte gerechten bedacht en een tijdschema waar iedereen rekening mee moet houden. Normaliter gaat het perfect, maar dit jaar loopt alles in de soep. Noëlle worstelt daar heel erg mee en wanneer ze een tweede kans krijgt op Eerste Kerstdag, pakt ze die aan om het nóg perfecter te maken. Hoe verder je echter in het verhaal komt, hoe meer Noëlle de hoop op een perfecte kerst verliest. De boodschap van het verhaal is een vanzelfsprekende, maar wel passend bij het verhaal en één waar bijna iedereen het wel mee eens is.

“Ik meen het NoNo,’ dringt ze aan. ‘Ga alsjeblieft slapen. Morgen weer een dag, hé? Nieuwe dag, nieuwe kansen.”

Wanneer Noëlle van haar beste vriendin de bovenstaande zin voor de zoveelste keer hoort, begint haar moed kwijt te raken. Ze heeft zo hard haar best gedaan om dit jaar weer een perfecte kerst te organiseren, maar het lijkt niet te lukken. Wanneer ze dan eindelijk beseft waarom het lot haar eerste kerstdag telkens opnieuw laat beleven, komt alles samen in een hartverwarmend en prachtig einde. Het is wederom voorspelbaar, maar een ander einde was hier ongepast geweest.

Langste. Kerst. Ooit. is een kerst-feelgood-verhaal voor mensen die zelf grote kerstliefhebbers zijn of gewoon graag willen weg-zwijmelen met een goed verhaal. Het is een grappig en mooi verhaal, die zeker voor een paar uurtjes leesplezier zorgen. Door de heerlijke sfeer en de prettige schrijfstijl van Lisette Jonkman is het een boek waar je vliegensvlug doorheen gaat.