Layla

Zaterdag, 19 maart, 2022

Geschreven door: Colleen Hoover
Artikel door: Demi Stein

Een spannende, paranormale feelgood

[Recensie] Leeds wist het zeker. Met Layla wil hij oud worden. Totdat alles veranderd doordat Layla in het ziekenhuis terecht komt.

Layla wordt neergeschoten en loopt hierbij hersenletsel op. Leeds doet een poging om de oude Layla terug te krijgen, door terug te keren naar de plek waar ze elkaar ontmoet hebben. Daar ontmoet hij Willow en stiekem wordt hij een beetje verliefd op Willow. Hij moet een keuze maken met wie hij verder wil, maar bij de verkeerde keuze kan het fout aflopen voor hen alle drie.

Psychologische thriller
Layla is een bijzonder verhaal. Het is een roman, maar het voelt op een aantal punten aan als en psychologische thriller en is tegelijkertijd paranormaal. Het lezen van dit boek gaf dan ook gemengde gevoelens. Sceptisch over het onderwerp, maar tegelijkertijd het toch erg interessant vinden en door willen lezen. Wendingen in het verhaal maken het spannend en maakt dat je als lezer wilt weten hoe het af zal gaan lopen. Een bijzondere ervaring!

De schrijfstijl van Colleen Hover is erg prettig. De zinnen lopen soepel over in elkaar, er worden geen lastige woorden gebruikt en het verhaal leest ook vlot weg. Dit maakt, in combinatie met de wendingen, dat je het boek graag leest.

Bergen

Colleen Hover is een auteur van jeugdromans en romantische verhalen. Haar debuut Slammed kwam in 2012 uit. Met Hopeless kwam ze in 2012 bovenaan de bestsellerlijst van New York Times te staan.

Bandrecorder
De drie hoofdpersonages in dit verhaal zijn Leeds, Layla en Willow. Het is heel interessant om over hen en hun gebeurtenissen te leven. Leeds neemt Layla mee naar de plek waar ze elkaar ontmoet hebben. Vanuit daar krijg je scenes te lezen over hun gezamenlijke geschiedenis, wat er is voorgevallen en hoe Layla veranderd is. Maar ook over hun tijd daar. Daarnaast lees je over Leeds en Willow, wat Willow is, hoe zij met elkaar communiceren en tegen welke problemen zij aanlopen. Deze situaties worden afgewisseld met ‘het gesprek’, waarbij je lange tijd niet weet wat het inhoudt. Er is een bandrecorder en een meneer stelt aan Leeds vragen, waar heftige antwoorden op komen. Door deze combinatie word je continue als lezer getriggerd om verder te lezen, om meer te weten te komen over wat Willow is – Een geest? Een mens? Iets anders? –  en om erachter te komen wat Leeds in deze zeer lastige situatie gaat doen.

Paranormale verassing
Het paranormale aspect in dit verhaal kan niet verteld worden zonder een spoiler te geven over de inhoudt van het verhaal. Het geeft het boek echter een heel ander gevoel dan je normaal gewend bent van feelgood. Het gaf extra dimensie aan het boek, het zet je aan het denken en neemt je in zijn greep. Of het echt past bij ‘feelgood’? Nee, aangezien bijna het gehele boek geen ‘feelgood’ gevoel geeft. Een betere categorie zou zijn ‘Psychologische romantische thriller’.

Layla is een bijzonder verhaal. Het is zeker geschikt voor mensen die interesse hebben in het paranormale, maar kan ook zeker interessant zijn voor liefhebbers van ingewikkelde liefdesverhalen.

Voor het eerst verschenen op Meerboekenblog2