De duistere school

Donderdag, 28 maart, 2019

Geschreven door: Sandra J. Paul
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

[Recensie] Savanna:
De duistere school is een jeugdthriller, maar eigenlijk een boek voor jong en oud. Na een hevige storm staat er ineens een duistere school, midden in het veld. Niemand weet hoe die school daar gekomen is. Quinten en zijn vrienden gaan op onderzoek uit, maar als blijkt dat hun school dicht gaat en ze allemaal naar de duistere school moeten, ontstaat er paniek. Quinten wil absoluut niet naar die school, maar zijn vrienden? Die hebben de koffers al gepakt en gaan er vol enthousiasme heen. Kan Quinten zijn vrienden overhalen om er weer weg te komen? Kunnen ze erachter komen hoe die school hier is gekomen? En waarom is iedereen enthousiast en Quinten juist niet? Wat is er hier toch allemaal aan de hand?

In eerste instantie verwachtte ik niet heel veel van het boek. Het zag er veelbelovend uit, maar het blijft een jeugdthriller. Nou, dat heb ik dus verkeerd gedacht! Het is een spannend boek dat lekker weg leest voor jong en oud. Er zit een opbouwende spanning in wat het erg prettig maakt om te lezen. Natuurlijk is het niet al te spannend want het blijft voor de jeugd, maar ik heb er zeker van genoten. Vooral van de mysterieuze kant.  De kaft is erg mooi! Er zitten veel details in en het nodigt je uit om te lezen. Staat ook zeker mooi in de kast. De bladzijdes zijn ook erg mooi, mooie achtergrondplaatjes bij elk begin van een hoofdstuk en erg leuke letters (mooie Q van Quinten). Kortom, het is een mooi boek voor jong en oud waarvan ik vind dat iedereen hem eens gelezen moet hebben!

Majonne:
Wie zegt dat school saai is… Dit boek is stormachtig spannend!
Dit boek is gebaseerd op een verhaal dat schrijfster Sandra J. Paul samen met haar zoon heeft bedacht. Het recept dus voor een goed jeugdboek en dat is het ook geworden. Het verhaal komt ietwat traag op gang, maar al snel wordt het zo spannend dat je al maar door wilt lezen. Het is een spannend boek over een hechte gemeenschap in een klein dorp. En dan vooral over de kinderen. Het verhaal wordt verteld vanuit de twaalfjarige Quinten. Zijn moeder is vier jaar terug overleden tijdens een heftige storm en sindsdien heeft hij nachtmerries. Het verhaal van De duistere school begint ook met een storm. De dag na de storm staat er uit het niets ineens een donker en mysterieus gebouw aan de rand van het dorp. Quinten heeft een gevoel dat er iets niet klopt, maar alle dorpsgenoten zeggen dat het komt door zijn nachtmerries. Het gebouw blijkt een school en alle kinderen gaan daar wonen. Wat gedragen zijn dorpsgenoten en al zijn vrienden zich vreemd. Wat is er aan de hand? Hebben zijn nachtmerries ermee te maken of de storm?

Het boek is prachtig vormgegeven, de kaft en de tekeningen bij elk hoofdstuk geven een donkere sfeer weer die het verhaal goed ondersteunen. De Q bij de naam van Quinten heeft een sierlijke streep en valt hierdoor goed op. Er valt te twisten of de Q mooi is of vervelend. In het begin ergerde ik me eraan maar al snel zat ik zo in het verhaal dat het me niet meer opviel. Door de Vlaamse tekst op de voorkant, was ik bang dat het voor Nederlandse lezers minder prettig zou lezen. Maar gelukkig was dit niet het geval, het boek heeft een prettige tekst in een redelijk grote letter zonder al te vreemde of moeilijke woorden. Hierdoor kan een kind lekker doorlezen in het verhaal, maar ook voor een volwassene is het een fijn boek.

De duistere school is een razend spannend boek, dat vraagt om meer. En dat meer kan een vervolg zijn, hoewel dit boek zeer goed op zichzelf staat. Maar ook een ander verhaal in dit genre of zelfs een verfilming of spannende jeugdreeks kan goed met dit boek.

Alex:
De cover is grijs, donker met een oranje gloed, hij werd gemaakt met een sepia-filter. In het midden staat een huis, op de achtergrond is een bliksemschicht te zien en een kraai zit op een tak van de boom.
Het boek, De duistere school, is een jeugdthriller. De titel geeft veel en uiteindelijk weinig weg van het boek en is daarvoor heel goed gekozen. Het verhaal speelt zich bijna volledig af op kinderniveau, met kinderen in de hoofdrol. De karakters van de personages blijven vaag, doordat het verhaal zich op enkele dagen tijd afspeelt is het moeilijk om een personage te laten evolueren. Vanaf het begin volg je de actie; Sandra J.Paul schrijft heel vlot, en hoewel het om een jeugdboek gaat, is het boek niet kinderlijk geschreven. De plot is goed in elkaar gezet, het tempo is snel en de lezer wil echt wel verder lezen. De auteur weet de spanning goed op te bouwen. Het boek is net griezelig genoeg voor jonge liefhebbers van dit genre. Sandra J.Paul beschrijft filmisch het dorp, de omgeving van de school en de binnenkant van de school zelf. Actiescènes worden zeer levendig neergepend. Je ziet het allemaal heel duidelijk voor je. De duistere school is een heel plezant, spannend boek en zou goed thuishoren bij de selectie van de boeken voor de Kinderjury.

Melanie:
Wat ik van het boek vind, laten we beginnen met de cover en de titel. De cover is echt prachtig het geeft je gelijk een mooie mysterieuze donkere sfeer die super goed past bij het boek. Door de cover zou ik ook snel het boek oppakken en meenemen. Het enige waar ik wel een beetje over twijfel is de vraag of de cover niet meer aan een YA/volwassen boek doet denken? Ik vind hem niet echt heel kinderlijk maar dus wel prachtig. In Kraaiendorp gebeuren allerlei duistere dingen net als op De duistere school, daarom vind ik de titel van het boek echt perfect gekozen, het sluit super goed aan bij het verhaal. De personages in het boek Quinten is de hoofdpersoon in het verhaal. Quinten komt al lange tijd met levensechte nachtmerries. In het verhaal is Quinten de grote held die niet aan zijn zichzelf twijfelt, maar duidelijk merkt dat er iets niet klopt op de duistere school. Bertus is een van de andere redelijk grote personages in het boek. Bertus luistert vooral naar zijn zus Colette, maar is hij echt zo verdorven als wij denken? Marin is voor mij ook een personage die er uitsprong. Marin gelooft Quinten in eerste instantie niet, maar zal dat zo blijven in de rest van het verhaal?

Met het verhaal zelf heeft Sandra een ontzettend sterk jeugdboek neergezet in mijn ogen. Het verhaal is namelijk goed opgebouwd, een beetje mysterieus en spannend maar niet te spannend voor jeugdige lezers. Daarnaast komen er mooie thema’s aan bod zoals vriendschap, zelfvertrouwen, samenwerken etc. Dat zijn thema’s die ik in een jeugdboek ontzettend goed vind passen. Het verhaal blijft ook spannend tot het einde, je weet niet hoe het nu uiteindelijk af zal lopen en daardoor blijf je flink doorlezen. Zoals ik hier boven al schreef maken een aantal personages een sterke ontwikkeling door en daardoor bouw je een goede band op met bijvoorbeeld Quinten en Bertus.
Perfecte buren en Sandra J.Paul super bedankt dat ik dit boek mocht lezen en mee mocht doen met de leesclub! Ik heb echt enorm van het boek genoten en raad het dan ook alle jeugdige lezers aan om hem te gaan lezen (en stiekem de volwassen mensen zoals ikzelf ook).

Astrid:
De cover laat een triest gebouw zien. Aan weerzijden een dode boom, waar zich een kraai heeft neergezet. De lucht is half duister en half verlicht door een volle maan en bliksemschichten. Het nodigt de griezelfanaten uit om het boek op te pakken en de achterkant te lezen. De tekst, die we hier vinden intrigeert. Vanaf de eerste woorden, die ik las, bleef dat zo. De geheimzinnige manier, waarop het gebouw er opeens stond, de plaats waar het stond, de manier waarop het groter werd.
Al snel maken we kennis met de hoofdpersoon Quinten en zijn vrienden. Wat ik heel treffend vond, was de manier, waarop de Q zich centraal opstelde, door de onderlijn door te laten lopen onder de u, i en de n. Vanaf het begin was het duidelijk, dat Quinten de centrale figuur was. Quinten heeft al het een en ander meegemaakt en heeft last van nachtmerries. Hierdoor gelooft in het begin het vriendenclubje niet helemaal het verhaal van Quinten. Ondanks dit feit is het clubje heel close. Het clubje wordt heel menselijk beschreven, verschillende karakters, die overeenkomen met elkaar. Het zouden kinderen uit je eigen buurt kunnen zijn. Hoe verder je in het boek komt, hoe duidelijker het wordt, dat de titel precies beschrijft waar het over gaat en toch niks verklapt van de verhaallijn. Ook de tekst van de achterflap geeft een mysterie vrij. Net genoeg om nog langer in het boek te willen verder lezen.

Quinten is in eerste instantie de enige, die het allemaal niet vertrouwt. Hij krijgt zelfs geen begrip van zijn vader of andere volwassenen. Alle kinderen gaan vrolijk naar de nieuwe school, die opeens heel uitnodigend lijkt. Gaandeweg in het boek krijgt hij begrip en steun van zijn vriendinnetje Marin. Quinten is een jongen met twijfels en, naarmate de tijd op de school verstrijkt, ook angsten. Niet alleen voor hemzelf, maar juist voor zijn vrienden. Hij ziet ze veranderen, de sfeer in school wordt somberder. Het licht verdwijnt en het duister neemt het over. Hij wil de oorzaak daarvan zoeken. Als hij die vindt, zou hij immers deze verandering weer terug kunnen draaien. Zijn loyaliteit naar zijn vrienden is zo groot, dat hij daar de moed uit put om dwars tegen zijn eigen angsten te vechten. Je voelt het gevecht in hemzelf, de duistere krachten vloeien door de letters van het boek.

Het boek leest vlot, af en toe sieren pentekeningen de achtergrond. De verhaallijn is duidelijk voor de jeugd. Geen moeilijke, ingewikkelde beschrijvingen, maar wel een oplopende spanning. Menig kind zal zichzelf met Quinten identificeren. Ook voor volwassenen is het een prettig boek om te lezen. Een boek, dat je op een vrij uurtje of avondje even laat terugkeren naar het kind in je, dat griezelde onder de dekens verscholen. Ik heb het boek aan een aantal pubers in mijn naaste omgeving aanbevolen.

Jeanine:
De duistere school is een jeugdthriller voor tien jaar en ouder, het taalgebruik is hierop afgestemd. Het verhaal is beeldend geschreven, je proeft de duistere en geheimzinnige sfeer. Het verhaal zou uitermate geschikt zijn om verfilmd te worden. Ik was gelijk geïntrigeerd door de cover. De ondertitel: “Als je eenmaal op deze school zit, geraak je er nooit meer weg” geeft nèt dat beetje extra.
Het is een zeer spannend verhaal. Als de kinderen eenmaal op het internaat zitten, blijkt dat er daar vreemde dingen gebeuren. Voor kinderen die van spannende boeken houden, is dit een fantastisch verhaal. Je leeft mee met Quinten die uitzoekt wat er aan de hand is op die geheimzinnige school. Vooral als er kinderen beginnen te verdwijnen, weet Quinten dat er iets helemaal mis is. Ik moest erg lachen om het personage Quinten. Het enthousiasme over de geheimzinnige gebeurtenis werkt aanstekelijk. Aangezien hij beschikt over een enorme fantasie en hij het wel vaker de meest bizarre verhalen verteld, nemen zijn vrienden hem in het begin niet echt serieus. Gedurende het verhaal is er een terugblik naar de avond vlak voor de grote storm begon. Ik vond deze terugblikken erg boeiend. Je leest wat er die avond en nacht allemaal is gebeurd, hoe zwaar de storm was en voor welke schade hij heeft gezorgd. De geheimzinnigheid en de spanning in het verhaal worden hierdoor goed vastgehouden.

Sandra J. Paul heeft met De duistere school een origineel en zeer spannend verhaal neergezet. De schrijfster wist zelfs mij als volwassene mee te slepen in het verhaal. Via het hoofdpersonage Quinten kom je erachter wat er zich allemaal afspeelt in de geheimzinnige school. Juist door deze onvoorspelbaarheid houdt de schrijfster de spanning goed vast. Als lezer begin je steeds meer verbanden te zien, maar tot het einde blijf je in onzekerheid over de afloop van het verhaal. Het einde van het verhaal is ronduit geniaal en heeft mij nog een tijdje aan het denken gezet.

Beoordeling:
Savanna: 5 sterren voor dit fantastische boek!
Majonne: 4 sterren.