Leesvoer voor fijnproevers

Maandag, 1 februari, 2021

Geschreven door: Junior Leroux
Artikel door: Carlita Van Rossum

Het kleinste kamertje van je woning

[Recensie] De titel van dit boek roept in combinatie met de ondertitel direct al de nodige vragen op. Leesvoer voor fijnproevers suggereert literaire verfijning en ‘schijten’, tja, daar krijg je weer andere associaties bij. Dit zal ook wel de bedoeling zijn geweest van de auteur, die daarmee de aandacht wil vangen voor zijn prozapoëzie, zoals hij het zelf noemt.

Maar dit zijn niet bepaald de luchtige ‘boodschappen’ (om maar in het thema te blijven) die je even snel doorneemt in het kleinste kamertje van je woning. De onderwerpen die Junior Leroux van de barricaden schreeuwt zijn heftig, controversieel en ontdaan van taboes. Politiek, religie, racisme, alles komt aan bod met een Vlaamse tongval die originele taalvondsten oplevert.

Hoewel poëzie tegenwoordig geen regels meer kent en je dit boek dus ook binnen dat genre kan plaatsen, vind ik die benaming zelf niet passend. De auteur kan goed rijmen en houdt dit ook het hele boek lang vol, wat al een prestatie op zich is, want je moet over een enorme woordenschat beschikken. Maar rijmen alleen voor dat doel, zonder ritme of subtiliteit, is nog geen poëzie. Het leidt in dit geval juist af van de verhalen die echt wel een boodschap hebben, omdat de auteur zichzelf heeft vastgebonden aan het rijmschema.

Het woord schijten klinkt grof en in die zin is dat woord een voorspelling van wat je in Leesvoer voor fijnproevers te wachten staat. Geen oppervlakkige verhaaltjes, maar een strijdtoneel met de bedoeling om reacties op te roepen. Dus misschien toch wel geschikt voor op het toilet.

De auteur beschikt absoluut over humor en een grote dosis creativiteit. De combinatie van volledig rijmende verhalen en pittige onderwerpen vind ik persoonlijk minder geslaagd, maar dat is ook een kwestie van smaak. Leesvoer voor fijnproevers krijgt van mij 3 sterren.

Leesvoer voor fijnproevers