Leren Vliegen

Zaterdag, 12 februari, 2022

Geschreven door: , Likaiar
Artikel door: Joke Zwier

Spannende ontdekkingsreis van Kaina

“Wat we je gaan vertellen, zal misschien niet makkelijk zijn, dus we willen dat je weet dat we van je houden en alles wat we tot nu toe gedaan hebben, is omdat we je niet willen verliezen.”

[Recensie] Likaiar is een Nederlandse schrijfster van fantasy voor (jong) volwassenen. Van haar schrijfproces houdt zij een blog bij. Als ze niet schrijft is ze bezig met een combinatie van wiskunde en onderwijs.

De cover van Leren vliegen past goed bij de grauwe wereld waarin Kaina leeft en geeft een voorproefje hiervan. Voor Kaina is het een wereld waarin ze haar vrijheid mist. Haar leefwereld is beperkt tot de omgeving van de boerderij. Ze woont met haar ouders en broers aan een bosrand, waarin zij vaak in bomen klimt.

Wanneer Kaina samen met haar broer stiekem naar de stad gaat, gaat er een nieuwe wereld voor haar open. Maar in haar achterhoofd zijn er de woorden van haar ouders. “Niemand mag de tekens zien.” Waarom dit zo is, komt Kaina achter als ze daar aangehouden wordt door wachters en meegenomen wordt naar de getekenden. Kaina wordt meegenomen op een lange reis naar de hoofdstad om een nieuw leven als getekende te gaan leiden. Maar dit is niet wat zij wil! Ze wil antwoorden, maar die krijgt ze niet. Haar vrijheid is in het gedrang en na meerdere pogingen weet Kaina met behulp van vrienden te ontsnappen. En dan begint haar ontdekkingsreis naar wie ze is en wat ze kan.

Likaiar heeft een vlotte schrijfstijl en neemt de lezer mee op reis in een ogenschijnlijk normale wereld waarin mensen met tekens de dienst uitmaken. Vanaf het begin wordt de lezer in het boeiende verhaal gezogen en wil meer weten van de tekens en de getekenden. Want waarom of waardoor hebben zij deze? Dit is iets wat niet helemaal duidelijk wordt, maar voor het verhaal niet heel belangrijk is.

Het verhaal draait echt om Kaina, haar ontsnapping en de betekenis van haar tekens en dromen. De personages komen realistisch over in de neergezette wereld en er is ruimte voor persoonlijke groei. Het verhaal is goed opgebouwd en heeft een voortdurende spanningsboog die naar het einde toe neemt. De losse eindjes die tijdens het lezen vragen oproepen worden richting het einde van het verhaal duidelijk.

Zou er een vervolg komen waarin meer valt te lezen over de verdere avonturen van Kaina en haar vrienden?

Voor het eerst verschenen op Perfecte buren