Leugenaar

Zaterdag, 8 mei, 2021

Geschreven door: Charlotte Link
Artikel door: Jeannie Bertens

Genieten van een dikke, Duitse pil vol vaart, spanning en personages

[Recensie] Charlotte Link werd geboren in Frankfurt en is de succesvolste thrillerschrijfster van ons buurland. Haar boeken zijn internationale bestsellers en in Duitsland werden al meer dan 30 miljoen exemplaren verkocht. Leugenaar is het eerste deel in een nieuwe thrillerserie.

Kate Linville werkt al jaren bij Scotland Yard, ze wordt er niet gewaardeerd en heeft er geen vrienden gemaakt. Gelukkig heeft ze een liefhebbende vader op wie ze steeds terug kan vallen. Als haar vader op gewelddadige manier om het leven wordt gebracht, keert ze terug naar Yorkshire om de moordzaak van dichtbij te kunnen volgen. Inspecteur Caleb Hale zit op de zaak, de eerste na een gedwongen rustperiode. Hij is ervan overtuigd dat de dood van Richard Linville te maken heeft met zijn werkzame leven bij de politie.

Afgeslacht

Dan valt het volgende slachtoffer, een vrouw die is afgeslacht. Als Kate het verband ontdekt tussen de twee moorden, staat haar hele leven op zijn kop. Kende ze haar vader eigenlijk wel? Ze raakt ervan overtuigd dat de oplossing voor de dubbele moord niet in het werk van Richard Linville ligt maar in zijn privéleven.

Een heerlijke thriller ontwikkelt zich dan met twee getroebleerde hoofdrolspelers elk worstelend met eigen problemen maar ook vastberaden om de moorden op te lossen. De auteur zet vakkundig de personages Kate en Caleb neer. Kate worstelt met haar zelfvertrouwen, durft geen écht contact te maken met anderen, haar eenzaamheid is schrijnend. Nu haar vader overleden is, heeft ze niemand meer, haar verdriet spat van de pagina’s af. En Caleb? Die worstelt met zijn eigen demonen. De verleiding om daaraan toe te geven ligt voortdurend op de loer. Ook zijn zelfvertrouwen daalt.

Onderhuidse spanning

Het verhaal kent twee verhaallijnen die elkaar pas heel laat elkaar raken. In beide lijnen is aan spanning geen gebrek, soms is die spanning onderhuids, voel je dat er iets akeligs aan zit te komen. Je weet dat er een verband tussen de verhaallijnen moet zitten, denkt op een gegeven moment ook te weten hoe maar dan ineens draait het verhaal weer.

Deze dikke pil van ruim zeshonderd bladzijdes leest heel vlot weg. De korte hoofdstukken met veel vaart zorgen hiervoor. Er gebeurt voortdurend iets waardoor je wel moet blijven lezen. Je leeft mee met de personages, niet alleen met Kate en Caleb. In het begin is het even wennen aan de hoeveelheid personen die ten tonele worden gevoerd, maar daaraan ben je al snel gewend. Genieten dus met een veelbelovend eerste deel uit een reeks met Kate Linville en Caleb Hale, een onwaarschijnlijk speurdersduo.

Overboord

Kate Linville 2 - Moordenaar

Zondaar