Leugens

Woensdag, 20 maart, 2019

Geschreven door: T.M. Logan
Artikel door: Claudia van Koolwijk

Een totaal verrassende ontknoping

[Recensie] In Leugens leren we het Joe Lynch en zijn vrouw Mel kennen. Samen hebben ze een zoontje van vier en op het eerste oog lijkt het een stabiel gezin. Wanneer Joe samen met zijn zoontje in de auto zit, zien ze Mel rijden. Ze willen haar verrassen en besluiten de auto te volgen. Een keuze die voor Joe zijn complete leven overhoop haalt.

Dit boek trok eigenlijk meteen mijn aandacht. Ze heel bijzonder is de cover niet, maar toch was ik nieuwsgierig geworden naar het boek. De knalgele titel springt er meteen uit en de rest van de cover ziet er herfstachtig uit, waardoor je het gevoel krijgt dat het geheel duister is. Vanaf pagina één boeide het boek mij. Het begint met een gelukkig gezin, maar door één enkele ontmoeting draait het verhaal 180 graden.

Het goede aan dit boek vind ik dat het zo verteld wordt alsof het iedereen kan overkomen. Het gebruik van social media speelt hierbij een belangrijke rol, aangezien vandaag de dag bijna iedereen wel terug te vinden is op deze kanalen. Je blijft als lezer getriggerd, ondanks dat je als lezer al weet wie de dader is. Toch blijkt er aan het einde een totaal verrassende ontknoping aan het verhaal te zitten die ik niet heb zien aankomen.

Ook de personages waren stuk voor stuk sterk. Het waren allemaal normale mensen die plotsklaps betrokken raakten in een web van leugens en haat. Juist doordat de schrijver gekozen heeft voor personages met een alledaags leven, zullen lezers zich goed kunnen identificeren met iemand uit het verhaal. Hierdoor raak je echt betrokken bij het verhaal want je krijgt het gevoel dat het jou ook kan overkomen.

Helaas vond ik het boek naar het einde toe wat afzwakken, er waren te veel toevalligheden op het einde waardoor het verhaal steeds minder geloofwaardig werd. Dit was erg jammer omdat de rest van het boek erg sterk was. Leugens krijgt van mij dan ook 4 sterren want ondanks het afgezwakte einde bleef het boek zeker boeien.

Leugens

29 seconden