Leve de koning

Dinsdag, 14 maart, 2023

Geschreven door: Martijn Neggers
Artikel door: Saskia Van Bastelaere

Beetje humor, beetje gruwel

[Recensie] Glaw Parry uit Dref Llwyd meldt zich tijdens de 100-jarig oorlog aan bij het Engelse leger om te vechten in Frankrijk. Hij doet dat deels uit verveling en deels om de situatie thuis te ontvluchten. Hij vond namelijk zijn zusje, waarmee hij alles deelde en zichzelf kon zijn, opgehangen in de schuur. Ze pleegde als kind zelfmoord en Glaw kan niet om met het feit dat ze letterlijk wordt doodgezwegen. Het schuldgevoel is ontzettend groot. Hij wil de hele boel achter zich laten en meedoen met de grote veldtocht in Frankrijk. (hoogtepunt is de legendarische slag bij Agincourt = Azincourt voor niet-Engelsen. Deze veldslag vond plaats op 25 oktober 1415 tijdens de Honderdjarige Oorlog tussen het leger van koning Hendrik V van Engeland en dat van Karel VI van Frankrijk. Het Engelse leger won de strijd doordat de Franse cavalerie zwaar geharnast uitgleden in de modder en zware verliezen leed door de pijlenregen van de Engelsen.) Het Engelse leger verwacht te kunnen walsen over de Fransen, maar niets is minder waar. De lange marsen, de ontberingen, ziektes eisen hun tol. Wat Glaw te zien krijgt, heeft niets menselijks meer.

Rauwe ridderroman
Dit is een rauwe ridderroman met weinig heldhaftigheid. Ik moest af en toe eens slikken bij de toch wel gruwelijk omschreven scènes. Martijn Neggers laat weinig aan de verbeelding over. Zijn in your face schrijfstijl maakt dat je toch moeilijk het boek kan wegleggen. (dat korstje op de knie op de achterflaptekst is wel erg goed gevonden en passend!)

Als je houdt van geschiedenisverhalen, een vlotte vertelstijl en een beetje gruwel niet schuwt dan is dit zeker een boek om te lezen! Ik hou van de no nonsens schrijfstijl met dat tikkeltje humor!

Martijn Neggers (Eindhoven, 1987) is tweedegraads docent Nederlands en debuteerde als schrijver met zijn dichtbundel: Tegen de draad. Hij schrijft niet alleen gedichten, maar ook verhalen, theaterteksten en soms columns in de krant. Ook zijn tweede roman Spoetnik kon op heel wat bijval rekenen.

Eerder verschenen op Boekensite Gent

De mensen die achterbleven