Leven met tegenslag

Zondag, 1 november, 2020

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Evert van der Veen

Gesprekken over ongeluk en veerkracht

[Recensie] “Het leven gaat verder”: hoe simpel deze tegeltjes-wijsheid ook mag klinken, toch is deze waarheid de overeenkomst in de 40 gesprekken die de auteurs met allerlei mensen voerden. Huijsmans is schrijver en interviewer, Mannink is dichter, schrijver en journalist, Meerman is journalist. Ze spraken met mensen van uiteenlopende achtergronden die allemaal hun eigen verhaal hebben waarin ze iemand of iets hebben verloren.

Elk verhaal vertelt in kort bestek iets over hun levensloop en beschrijft de gebeurtenis die ze hebben meegemaakt en die hun leven op vaak ingrijpende wijze heeft veranderd. Niemand ziet om in wrok, allen zijn op hun eigen wijze door een dal gegaan maar daar niet in blijven steken. Het leven gaat inderdaad verder maar alles is wel ánders geworden, voor sommigen totaal veranderd.

Er zijn verhalen van het ‘gebruikelijke’ – al klinkt dat heel raar natuurlijk – verlies maar de bundel kenmerkt zich vooral door óngebruikelijke vormen van verlies, bijzondere situaties.

Zo opent het boek Leven met tegenslag met een vrouw die door een graafmachine is aangereden, een ander krijgt epilepsie of overleeft een terroristische aanslag (op het vliegveld van Rome in 1985). Iemand krijgt na een ernstig conflict met de fiscus  een hartinfarct, waarschijnlijk een reactie daarop. Het doet onwillekeurig denken aan het drama van duizenden mensen wier leven door toedoen van de fiscus kapot is.

Archeologie Magazine

Herstel laat nog lang op zich wachten…

Wilbert van Waes verloor zijn zoon door een ongeval met een vrachtwagen. Hij wil iets doen en ontwikkelt een spiegel die de blinde en dode hoek bij vrachtwagens opvangt. Er is het verhaal van korporaal Jeffrey Vroegop die als militair in Afghanistan tijdens een patrouille op een bergbom reed en blijvend invalide is geworden. Radiopresentator Frits Spits verloor zijn vrouw en schreef het boek Alles lijkt zoals het was. Iemand verloor een vriend door suïcide, een ander kreeg een hersenbloeding. Bijzonder zijn de verhalen waarin een man een kind krijgt bij een andere vrouw en de man die door de smokkel van softdrugs in een zeiljacht 7 jaar in de gevangenis zit. Een psychiater verliest zijn huis en al zijn bezittingen door brand, een ander verliest binnen drie maanden haar baan, relatie en raakt haar huis kwijt. Sopraan Johannette Zomer vertelt dat zij door haar leeftijd een periode minder werd gevraagd omdat ze daardoor minder aantrekkelijk zou zijn op het podium. Actueel is het verhaal van iemand die vanwege corona zijn huis moet verkopen.

Elk verhaal wordt ingeleid met een prachtige foto van de persoon en zo komt hij of zij nog dichter bij de lezer.

Een interessant en leesbaar boek dat ons de ogen opent voor de vele vormen van verlies die een mens kunnen overkomen. Verliezen die je soms niet voor mogelijk houdt, die uit een boek of film lijken te komen maar toch werkelijk kunnen gebeuren. Het leven is op alle mogelijke manieren kwetsbaar, dat maakt dit boek wel duidelijk. De breedte van onderwerpen is echter wel aansprekender dan de diepgang van de verhalen.