Levensbloed

Zaterdag, 19 september, 2020

Geschreven door: Gena Showalter
Artikel door: Willemijn Gigase

Nog meer fantasy

Hier lees je de recensie over het eerste deel, Eerste leven.

[Recensie] Myriad en Troika hebben gevochten om Tenley bij hun koninkrijk toe te kunnen voegen. Beide rijken zijn ervan overtuigd dat degene die haar voor zich wint alle macht zal krijgen. Tenley heeft met haar laatste adem gekozen voor Troika, het rijk van licht en liefde. Met deze keuze heeft ze ervoor gezorgd dat ze lijnrecht tegenover Killian staat, de jongen uit Myriad. Ze kan Killian maar moeilijk vergeten als hij op het punt staat om zijn Eeuwige Leven te verliezen. Om zichzelf te kunnen redden zal hij Tenley moeten verslaan…

Het eeuwige leven
Het tweede boek in de serie Everlife gaat meteen verder waar Eerste leven is geëindigd. Tenley’s Eeuwige Leven gaat beginnen. In een korte tijd wordt ze opgeleid om terug naar het Land van de Oogst te keren. Iedereen bereidt zich voor op de oorlog met Myriad.

In Eerste leven weet de lezer weinig over de twee koninkrijken. Het is moeilijk om een keuze te maken en daardoor kan de lezer zich goed inleven in de situatie van Ten. In dit deel wordt het verschil steeds groter, maar toch twijfelt Ten of ze de juiste keuze heeft gemaakt. Gena Showalter weet weer heel beeldend alles tot leven te wekken. Ze schrijft betoverend en maakt een hele mooie en unieke wereld na de dood. Deze wereld is complex en vol met moeilijke keuzes en grote consequenties.

Dans Magazine

Nieuwe personages
In Levensbloed wordt heel weinig uit het eerste deel herhaald. Het verhaal is zonder dit deel dan ook niet te volgen. Levensbloed is de brug tussen het begin en het einde. In dit boek worden veel nieuwe personages geïntroduceerd. De ouders van Ten’s moeder waren Troikanen. Ten heeft dan ook opeens een hele nieuwe familie. Zo leer je haar grootmoeder, Meredith, kennen. Zij is een leuke toevoeging aan het verhaal. Er keren ook een paar oude bekenden terug waar je het niet van had verwacht.

Goed plot
In dit deel wordt Ten steeds sterker. Ze maakt een enorme ontwikkeling door als ze steeds meer een echte Troikaan wordt. Levensbloed staat in het teken van oorlog. In dit deel gebeurt er heel veel tegelijk. Dit is jammer, want het is voor de lezer moeilijk om alles bij te houden. Het plot is heel goed maar Showalter wilde te snel te veel vertellen. Hierdoor is het boek niet zo sterk als het eerste deel.

Het einde
Het einde van Levensbloed is geweldig. Het is spannend, interessant en verassend. Dit maakt veel goed want het middenstuk komt niet goed uit de verf. Na Levensbloed blijf je met een aantal vragen zitten maar gelukkig is het derde en laatste deel eenmaal uit en vertaald. Levensbloed is een rollarcoaster maar het is nog moeilijker om dit boek weg te leggen dan bij Eerste leven. Dit belooft veel voor het laatste deel, dat hopelijk alle vragen zal beantwoorden!

Eerder verschenen op willemijngigase.com