Lezersinterview Lydia van Houten en win!

Maandag, 6 juni, 2016

Geschreven door: Lydia van Houten
Artikel door: Roelant de By

Vandaag op 6 juni vindt de officiële release plaats van de tweede psychologische thriller van Lydia van Houten. En om dat te vieren hebben we een oproep geplaatst aan onze lezers hun vragen aan haar te stellen. De meest originele vraag wint een exemplaar van ‘Het vervloekte huis’. Omdat er zoveel vragen werden ingestuurd hebben we een selectie van de leukste vragen gemaakt en Lydia heeft de uiteindelijke winnaar gekozen.

Lydia, proficiat met je nieuwste boek! Heel veel succes gewenst met het volgende boek!

Welk boekpersonage zou jij willen zijn als je de kans kreeg en waarom? Groetjes Kimberley
Hey Kimberly! Jee, lastige vraag ook. Er zijn zo ontzettend veel leuke en interessante boekpersonages. Misschien is het een beetje een cliché, maar ik denk dat het altijd de huidige hoofdpersoon is waar ik mee werk. Een boekpersonage van een andere schrijver zou een stuk lastiger zijn, omdat daar altijd een afstand tussen zit. Daarom zou ik eigenlijk niet weten welk ander personage ik zou willen zijn, dan het personage waar ik op dat moment aan werk.

Mijn vraag is… Ik zag op de Facebookpagina van Lydia veel post-its en papiertjes voorbijkomen… Wat zou je doen Lydia als papier en gsm,laptop,… niet bestonden?
Fany van Hemelen
Haha, wat een horrorscenario Fany. Ik denk dat ik dan toch heel basic zou worden. Misschien zelfs in een grot zou gaan wonen en met alle mogelijke manieren proberen om wandtekeningen te maken. Of ik zou gewoon de eerste tattoo uitvinden en op mensen gaan schilderen en schrijven. Dat kan natuurlijk ook nog.

Wat is de reden dat dit boek zich grotendeels in Canada afspeelt? Heeft Lydia Canadese roots? Familie in Canada, is deze interesse het gevolg van een reis die ze ooit gemaakt heeft of is alles pure fantasie?
Als dit laatste het geval is, hoe doet ze dan research? lezen? Filmpjes kijken via Internet of praten met bewoners van de streek of mensen die er op visite/vakantie zijn geweest?
Ine van Erp
Leuke vragen, Ine. De reden is eigenlijk heel saai. Ik zocht een koele achtergrond voor het verhaal. Mysterieus en schimmig. Canada was geschikt. Zeker de isolatie geeft de juiste beklemmende uitwerking weer. Rocky Roads is pure fantasie, echter wel op basis van een echte stad. Via Pinterest verzamel ik dan alle gegevens, qua sfeer en maak er dan een soort 3D map van aan in mijn hoofd. Vanaf dat moment kan ik letterlijk wandelen door de fictieve omgeving. Best wel bizar, want voor mij is deze plaats heel echt en kan ik er altijd naar toe. Ook al ben ik er nooit geweest, heb ik geen familie daar en weet ik er eigenlijk helemaal niets van.

Heb je eerst de titel van het boek verzonnen of heb je eerst het boek geschreven.
Anneliese de Waal
Hey Anneliese. Dank je wel voor je vraag. Ik begin altijd met een werktitel voor een nieuw project. Zo begon Het vervloekte huis als Vervloekt. Pas als het boek klaar is kies ik de uiteindelijke naam. Niet per se omdat het mooier is, maar omdat het wel duidelijk moet zijn waar het over gaat. Vervloekt was té algemeen.

Wat is het mooiste compliment dat je ooit heb gekregen voor jouw werk, en met name voor jouw (debuut) thriller?
Eline Smit
Hihi, Eline. Wat een geweldige vraag. Leuk voor mij vooral. Het mooiste compliment was van een ontzettend slim, lief en getalenteerd meisje van tien. Ze vond mij de beste schrijfster en was een superfan van mijn jeugdboeken. Dan smelt je wel een beetje. Maar voor Doodstil vond ik dat toch wel de opmerking van diverse mensen dat ik de juiste stap had gezet om in dit genre te gaan schijven. Ik twijfelde altijd aan mezelf, dus ik was doodsbang voor het debuut. Vandaar ook de titel van het boek. Ik wilde het eigenlijk vooral zelf stil houden. De twijfel bleek overbodig. Het was dus niet een echt compliment maar meerdere recensenten die me vertelden: ‘Lydia, je zit op de juiste weg.’

Hoe kies je uit al die leuke vragen? Moeilijk. Toch is het gelukt. Hoe koos ik de vraag? Door me af te vragen wat ik zou willen weten van mijn favoriete thrillerauteurs… en toen kwam ik uit bij de volgende vraag van Willemine Smidt.

Jouw thrillerdebuut “Doodstil” is een vlot geschreven en spannend verhaal met erotische elementen. Heb jij bij het schrijven van jouw thrillers bepaalde personen in gedachten of bepaalde gebeurtenissen of misschien een combinatie van beiden?
Willemine Smidt
Ten eerste wil ik je bedanken voor het compliment. Fijn dat je Doodstil omschrijft als een vlot geschreven, spannend verhaal met erotische elementen. Juist door dat laatste onderscheiden mijn thrillers zich met andere thrillers. Ik miste iets in andere thrillers en vroeg me af wat IK zou willen lezen en juist dát schreef en schrijf ik. Maar nu terug naar de vraag: Heb je bepaalde personen in gedachten of bepaalde gebeurtenissen? Ja, dat heb ik. Alle personages die buiten de ík vertelvorm geplaatst worden in het boek zijn gebaseerd op echte mensen. Zo heb ik het beeldvorming altijd goed en kan ik ongeveer het karakter schetsen zonder moeilijk te doen. Robert is de vertaling van Robert Downey Jr. Als je dat weet dan omschrijft het karakter zich als vanzelf. Zo begin ik het boek altijd met een map vol gegevens: personages, omgeving en ik print veel visuele aspecten uit. Het wordt een soort plattegrond in mijn hoofd waarin ik me kan bewegen. Dan volgt dat ik als de ik-vorm door deze fictieve omgeving heen kan lopen. Dit is een voordeel van het beelddenken. Deze vertelvorm is mijn afspiegeling. In dit geval Mikayla. Ze heeft veel kenmerken die overeenkomen; zoals de vele vragen, volharding en een bepaalde eigenwijsheid. Ik projecteer mezelf in de omgeving en vertel vanuit de hoofdpersoon wat ik zie. Sommige gebeurtenissen heb ik zelf meegemaakt. Misschien maakt dat waarom lezers het werk omschrijven als superrealisitisch.

Het was een leuke vraag. Dankjewel Willemine en ik wens je vast veel leesplezier. Van harte gefeliciteerd. ‘Het vervloekte huis’ komt jouw kant op!