Liefde, natuurlijk 2 - Polaroids & Poederdozen

Dinsdag, 27 oktober, 2020

Geschreven door: Susan Muskee
Artikel door: Liliën LP, Peggy Van Aert

Het blijft een leuke feelgoodroman

[Recensie] Afgelopen zomer hebben Peggy en Liliën van Perfecte Buren het debuut en tevens het eerste deel van de serie ‘Liefde, natuurlijk’ van Susan Muskee gelezen: Scones & Spotlights die drie sterren kreeg.

Liliën: Onlangs is het tweede deel van de serie over de vier vriendinnen, Cleo, Abigail, Sophie en Kim verschenen waarin Kim schittert. In Scones & Spotlights lazen we hoe Kim en Cleo met knallende ruzie over de fabuleuze, inmiddels frauduleuze fotograaf Fabian uit elkaar gingen.

Peggy: In dit tweede deel van ‘Liefde, natuurlijk’ staat de 22-jarige Kim centraal. Haar jonge leventje is redelijk op zijn kop gezet nadat ze opgelicht werd door haar Grote Liefde. Tienduizend Euro armer, alleen en nog steeds niet afgestudeerd, moet ze haar leven terug in handen nemen. Misschien komt haar artistieke tante wel met een oplossing. Tante Pauline woont in Berlijn en deelt haar huis met 3 andere kunstenaars. Wie weet kan Kim daar inspiratie vinden voor haar afstudeerproject. De huisgenoten omarmen Kim en laten haar kennis maken met het bruisend nachtleven. Langzaam lijkt ze terug haar draai te vinden, of is daar toch weer een liefde uit zeer onverwachte hoek die alles aan het wankelen brengt?

Liliën: Ik vind het erg fijn dat Polaroids & Poederdozen met een korte samenvatting over het eerste deel begint. Een zogenaamde recap zoals dat vaak in soaps en series ook wordt gebruikt. Ook ben ik blij dat Muskee haar titel weer laat allitereren (S&S, P&P). Ik ben benieuwd wat de volgende titels worden: misschien ‘Appels & Ambities’ (het verhaal van Sophie in The Big Apple) en Abigails verhaal ‘Maquettes & Marathons.’

Na drie maanden komen de vriendinnen eindelijk weer bijeen voor een gezamenlijke etentje. Kim is nog steeds gelukkig met Sjoerd. Abigail heeft eindelijk haar vader haar afstudeeropdracht laten zien die over betrekking heeft op verbouwing van zijn sportscholen. Sophie is weer terug na een stage bij een Nederlandse nieuwsconcern in New York. De andere meiden plannen enthousiast en relatief gelukkig hun toekomst. Behalve Kim. Na de gebeurtenissen in Italië met Fabian zit zij in de put.

Peggy: Polaroids en poederdozen is opnieuw een zeer vlot geschreven verhaal. Je kan het moeilijk aan de kant leggen. De nieuwsgierigheid om te weten hoe het verhaal verder gaat evolueren is zeer groot. Het verhaal heeft zeer veel raakvlakken met deel 1 uit de reeks, maar anderzijds zijn er ook een aantal fundamentele verschillen. Opnieuw maken we kennis met 1 van de 4 vriendinnen. Kim deze keer. In het vorige deel hadden we al geleerd welke traumatische ervaring ze had meegemaakt, en ik kon dus naadloos in het leven van Kim binnenstappen en de evolutie verder meebeleven. Waarschijnlijk is dit ook de reden waarom er in dit verhaal zo goed als geen flashbacks naar de jeugd van Kim aanwezig zijn. Dit vind ik eigenlijk wel jammer. Zo had het karakter toch meer uitgebouwd kunnen worden. Er zijn zeker elementen in het verhaal aanwezig waar dit van toepassing zou kunnen zijn. Denk maar aan de aanwezigheid van tante Pauline en de afwezigheid van haar ouders. In tegenstelling tot het vorige deel in de reeks, speelt dit verhaal zicht zo goed al uitsluitend in het heden af. Ik had graag wat meer inzichten gekregen in de jeugd van Kim. Anderzijds zorgt dit er wel voor dat er iets meer diepgang in de verhaallijn zit. Wat natuurlijk positief is.

Liliën: Voordat Kim naar Berlijn gaat, gaat ze samen met de andere vriendinnen naar een verbouwing van Abigail. Te vroeg aangekomen, ontmoet Kim Abigails stoere sterke broer, Bruce. Zie ik daar wat vonken overspringen? Helaas voor Kim hebben de vriendinnen in hun tienerjaren moeten zweren aan Abigail nooit verliefd te worden op haar knappe broer. Berlijn overtreft alle verwachtingen van Kim. De vrienden van tante Pauline zijn leuk en Kim gaat zelfs voor Oskar poseren voor een reeks portretten. Dan gaan ze op een avond uit naar Club 10. De eigenaar is de knappe Nederlandse én vrijgezelle Elias. Het is een bijzondere avond in de club: bingoavond. Dit is wel een heel andere bingo dan hier bij opa en oma in het bejaardentehuis.

Omdat een van de medewerkers van Elias haar enkel breekt, besluit Kim haar voor zes weken te vervangen. Overdag zwerft ze rond door Berlijn om aan een onderwerp voor haar afstudeeropdracht te komen als ze niet aan het poseren is en een paar avonden en nachten in de week werkt ze bij Elias in de club. Dan komt ze een oude bekende tegen die haar hart doet stuiteren van opwinding.

Peggy: Opmerkelijk is wel dat er, naar mijn gevoel, minder zijsprongetjes gemaakt worden naar de andere vriendinnen. Dit is op zich wel jammer. De band van de hartsvriendinnen is er en die mag zeker ook meer benadrukt worden. Ik blijf een beetje op mijn honger zitten om terloops ook de 3 anderen toch nog beter te leren kennen. Er zijn ook weer zeer veel verschillende elementen en potentiële verhaallijnen aanwezig in het verhaal. Zoveel stof tot een aantal pagina’s extra en die hadden zeker niet gestoord. Toch blijft het een opnieuw een leuke feelgood roman, waarbij je lekker in de zetel, onder een dekentje kan wegdromen. Ik kijk uit naar de volgende delen. En stiekem hoop is dat er een finaal deel gaat verschijnen, met opnieuw een inzicht in het leven van de hartsvriendinnen, maar dan bijvoorbeeld 10 jaar later. Vlot geschreven, leuk, een vleugje humor, verstand op nul en gewoon genieten, ideaal in deze tijden! Ik geef ook dit deel 3 mooie en kunstzinnige sterren.

Liliën: In Polaroids & Poederdozen leer je de vriendinnen wat beter kennen. Muskee schrijft leuk, maar het verhaal blijft ook nu weer nogal oppervlakkig. Ik zou haar verhalen eerder als Young Adult typeren van een volwassen feelgoodroman. De vriendinnen zijn rond de 22 en doen me toch meer bakvisachtig aan dan de SATC-vriendinnen. Het hoeft niet zo uitgesproken brutaal te zijn als in Sex and the City, maar tot nu blijven de verhalen over de vriendinnen eendimensionaal en krijg ik ze niet goed te kennen. 3 sterren voor wat mij betreft een Young adult is.

Peggy en Liliën scoren Liefde, natuurlijk. Deel II Kim: Polaroids & Poederdozen allebei drie sterren, waarmee het e-book gemiddeld ook drie sterren scoort.

Liefde, natuurlijk 4 - Siervuurwerk en sneeuwvlokken

Liefde, natuurlijk 3 - Marathons en mokkataart