Liefde onder druk

Dinsdag, 17 oktober, 2017

Geschreven door: Els Put
Artikel door: Ruud Verwaal

Relaties in tijden van kanker

[Recensie] De Belgische journalist Els Put voerde gesprekken met patiënten en hun partners over hun leven na de diagnose kanker. Die duo’s vormen een brede selectie uit de samenleving: van het andere, maar ook van hetzelfde geslacht, met en zonder kinderen, jong en oud, en ook met een groot leeftijdsverschil onderling. Zelfs een geheime relatie maakt onderdeel uit van het spectrum.

De focus ligt in de interviews op de relatie, die in alle gevallen door de intrede van deze ziekte in het leven van de stellen op één of andere wijze onder druk komt te staan. Het gaat in de zestien verhalen over uiteenlopende vormen van kanker in diverse stadia, van onder meer darm, prostaat, teelbal, borst en beenmerg, maar ook lymfklierkanker en zelfs oorspeekselklierkanker passeren de revue. In een geval hebben beide partners én hun dochter een vorm van kanker, een verhaal dat niet voor niets voorafgegaan wordt door een citaat uit het boek Drijfzand van Henning Mankel. Hoewel hier een bijzondere geschiedenis wordt verteld, is het jammer dat de lezer die alleen door de ogen van de moeder krijgt te zien.

De sterkste verhalen zijn die waar zowel de patiënt als de partner aan het woord worden gelaten, maar die interviews vormen helaas een minderheid in het boek. Waar beiden hun kant van het verhaal laten zien, is het spanningsveld tussen overeenkomsten en verschillen in hun verwerking het meest interessant om te lezen. Daar wordt ook de vraag gesteld of de ziekte even stressvol is voor de patiënt als voor de partner. Na ieder verhaal vat een specialist (klinisch psychologe, relatietherapeute en seksuologe) dat soort vragen samen: wat doet het intreden van de ziekte bij jonge stellen, is er verschil tussen de beleving van mannen en vrouwen, wat doet kanker met je seksleven, hoe ga je met karakterwijzigingen om? Echte antwoorden worden niet gegeven, maar de gemene deler van deze samenvattingen is wel dat er vooral gepraat moet worden, al dan niet onder begeleiding. Waar dat niet gebeurt loopt de relatie vaak stuk, of is de ziekte de trigger die een onderliggende slechte verhouding doet uitlopen op een scheiding.

Ons Amsterdam

Eerder verschenen in Hematon Magazine