Liefde op leeftijd

Dinsdag, 16 maart, 2021

Geschreven door: Alfons Vansteenwegen
Artikel door: Pieter Maessen

Een zelfhulpboek voor een heel lang huwelijk

[Recensie] Van dit boek werd ik – eerlijk gezegd – nogal gedeprimeerd. De Vlaamse psychotherapeut en seksuoloog professor Alfons van Steenwegen schreef succesvolle boeken over relaties tussen ouderen. Zijn recente Liefde op leeftijd, Waarom liefde altijd een werkwood blijft, gaat over hoe moeilijk het is om tientallen jaren met dezelfde partner te leven. Het bevat een lange lijst van alles wat er in de loop der jaren scheef kan groeien tussen man en vrouw.

Vansteenwegen adviseert zijn cliënten die het moeilijk met elkaar hebben om “mentaal te gaan scheiden”. In een interview zei hij: “Er moet plaats zijn voor afstand, een vluchtheuvel. Daarom is een lat-relatie op hogere leeftijd een heel goede formule. Stellen die bij me komen wegens een relatieprobleem adviseer ik om gedurende een deel van de dag een lat-relatie te nemen.”

Toen ik hem hierover sprak, begreep hij dat ik somber werd van al die problemen in langdurige relaties. Hij haastte zich om op de voordelen van een levenslange relatie te wijzen. “Dan ontwikkelen partners regels, riten en gewoonten waarop men kan steunen. Een langdurige relatie hoeft niet per se moeilijk te zijn. Men kent elkaar goed, anders was men niet meer samen.”

Maar mentaal scheiden kan een remedie zijn als het moeizaam gaat. “Veel partners denken dat ze in een langdurige relatie op elkaar gaan lijken, maar ze moeten juist beseffen dat de ander anders blijft.”
“Vroeger werd in relatietherapie benadrukt dat je elkaar iets moet geven, maar je moet eerst iets hebben om te kunnen geven. Je moet ook voor jezelf zorgen. Je hebt twee sterke ‘ikken’ nodig.” Vansteenwegen sluit zijn boek af met tips: blijf origineel door in ik-termen te spreken, behoud je eigen opinie, bewaar psychologisch en ruimtelijk voldoende afstand van elkaar, behoud je eigen vrijheid en bescherm je eigen tijd. Dat zijn patronen die voor de hand liggen, maar soms moeilijk zijn vol te houden. Daarom kan een beetje hulp van zijn boek geen kwaad.

Archeologie Magazine