Liefde voor letters en lezen

Dinsdag, 12 februari, 2019

Geschreven door: Hetty van den Berg
Artikel door: Karl van Heijster

Leren lezen leuk maken

Leren lezen gaat niet vanzelf. Er is een bataljon professionals voor nodig om kleuters letters te leren en letters te laten omzetten in woorden. Om ze kennis te laten maken met de functies van het schrift. En vooral: om ze te laten zien dat lezen iets ontzettend leuks kan zijn. Dat zoveel mensen desalniettemin met veel plezier een boek openslaan, is te danken aan de vele leraren en pedagogen in Nederland. Hetty van den Berg, Irma Land en Iris Meijsings Liefde voor letters en lezen is een handig hulpmiddel voor hen om hun grootse taak handen en voeten te geven.

Hun in hardcover uitgegeven boek past qua omvang in elk geval goed bij die taak: 28,9 bij 22,1 cm. Het boek is toegankelijk geschreven en opgezet voor een bladerende lezing. Belangrijke lessen worden door de doorlopende tekst heen nogmaals herhaald in gele kaders, zodat zelfs de meest gehaaste lezer ze niet kan missen. Handige tips worden in het groen weergegeven. Pictogrammen geven aan waar praktijkvoorbeelden voor in de les gevonden kunnen worden, of verdiepende informatie over onderwerpen als dyslexie. Liefde voor letters en lezen is dus geen leesboek. Het is een gids die, in combinatie met de bijbehorende website (https://www.swpbook.com/boeken/131/primair-onderwijs/2013/liefde-voor-letters-en-lezen/materiaal/), dient als handvat en inspiratie voor de dagelijkse praktijk van het lesgeven.

Het grootste gedeelte van het boek beslaat een uitwerking van leerdoelen voor kinderen van 0 tot 7, in vier domeinen: leesplezier, boekoriëntatie en verhaalbegrip; functies van het schrift; taalbewustzijn en alfabetische principes, en digitale geletterdheid. De auteurs specificeren wat kinderen in bepaalde fasen geacht worden te kunnen, en geven vervolgens diverse strategieën om de kinderen die vaardigheden bij te brengen. Daarbij wordt steeds rekening gehouden met het niveau van het kind. De bedoeling is steeds opnieuw om kinderen spelenderwijs met principes vertrouwd te maken. De letters van het alfabet worden bijvoorbeeld geïntroduceerd met liedjes, spelletjes, knutselopdrachten en zelfs fantasiefiguren die de kinderen tijdens hun verblijf in de klas de hemd van het lijf vragen.

Voor (aankomende) ouders is de belangrijkste opdracht: lees vooral veel voor! Dat kan zowel op een belevende – aan één stuk door – als op een interactieve manier. Wissel af tussen verhalende fictie en informatieve boeken. Kinderen die plezier beleven aan voorlezen, zullen zelfstandig lezen niet zo snel als vervelende klus ervaren en zich het schrift makkelijker eigen maken. Bovendien leren jonge kinderen er eerder van spreken, en intensiveert de sociale praktijk van het voorlezen de band tussen ouder en kind. Het moge duidelijk zijn: niemand verliest bij een kind met liefde voor letters en lezen. En dat geldt niet alleen voor leraren en pedagogen, maar vooral ook voor het kind zelf.