Liefs uit Ibiza

Dinsdag, 19 oktober, 2021

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Sonja Hubregtse

Doe waar je plezier en voldoening uit haalt

[Recensie] De fantasierijke Eva (Evita) denkt nog vaak aan de heerlijke zomers die ze als kind en puber doorbracht op Ibiza in de strandtent van haar familie. Het kost daarom geen overredingskracht wanneer haar nichtje Mia haar belt met de vraag of ze kan komen helpen. Het gaat financieel niet goed met de strandtent ‘La Sirenita’ van haar opa en oma. Ze heeft net haar studie bedrijfseconomie afgerond dus wie houdt haar tegen?!

Hoewel ze hard werkt in de strandtent van haar grootouders, geniet ze met volle teugen van het strand, de zee en de zon. Tijdens een gezellige avond in een hippe club met Mia, ontmoet ze de knappe Elias. De liefde hangt in de (warme) lucht, maar niet voor lang. Een aantal dagen later komt ze tot de ontdekking dat ze nog heel veel niét weet van hem en is ze overtuigd dat ze zover mogelijk uit zijn buurt moet blijven. Kan ze zijn aantrekkingskracht negeren?

De proloog van Liefs uit Ibiza zorgt er meteen voor dat de lezer nieuwsgierig wordt gemaakt. Op het eerste gezicht lijkt het erop dat het niets te maken heeft met het begin van het verhaal. Halverwege stipt de auteur de proloog toch weer even aan, maar laat het dan weer met rust. Hierdoor ben je wederom erg nieuwsgierig en voel je steeds meer aan wat er zal gaan gebeuren. Je wilt daarom zo snel mogelijk verder lezen.

Het verhaal leest erg vlot, heeft een prettige tijdsperiode zonder opvallende versnellingen en de auteur gebruikt zeer amusante vergelijkingen. De humor is erg kenmerkend in het boek, waardoor de lezer met een grote lach op het gezicht door de pagina’s ‘vliegt’. Zo zijn woorden zoals radioactieve vlo en wandelende soa-fabriek regelmatig te vinden in de tekst.

Iris Visser weet een heerlijke vakantiesfeer neer te zetten. Ze omschrijft de omgeving erg beeldend waardoor je de beboste hellingen, rafelige kustlijn, kristalheldere zee en boomgaarden met olijfbomen zo voor je ziet. Door de omschrijving van de zomerse muziek en het eten proef je niet alleen de heerlijke tapas (waardoor het water in je mond loopt), maar ook de zomerse ambiance. Opvallend is dat Iris niet alleen in staat is het vasteland te omschrijven (zoals de meeste auteurs), ze weet de kristalheldere zee prachtig te verwoorden.

De karakters van de personages zijn duidelijk en ook het uiterlijk wordt zichtbaar. Verschillende emoties worden getoond in het verhaal en de herkenbaarheid hiervan zorgt ervoor dat de lezer zich kan inleven in de personen. Door de woede, onmacht en teleurstelling worden de personages steeds menselijker en echter. Je leeft ook erg mee met de zware periode waarin opa en oma zitten. Jammer genoeg krijgt de lezer niet veel extra informatie over de gezinssamenstelling van Eva (vader, moeder, broer/zus).

De romantische momenten op het strand zijn echt genieten voor de lezer. Dit is het feelgood-gevoel dat je hoort te ervaren bij een feelgood-boek. De opbouw naar romantische en/of intieme belevenissen is perfect. De auteur begint al ruim van tevoren de spanning op te bouwen waardoor je op het juiste moment de passie voelt.

De lezer kan genieten van de zeer amusante, maar uiterst ongemakkelijke en gênante situatie waarin de twee hoofdpersonages zich bevinden. De auteur omschrijft het grappig, maar de lezer voelt ook de gêne bij de personen overduidelijk. Het verhaal is enigszins voorspelbaar, maar meer op een positieve ‘ik dacht het wel’-manier dan dat je je als lezer irriteert aan hetgeen wat je had verwacht.

Aan het einde van het boek is er een scène op het vliegveld waarbij je denkt dat dit voorspelbaar is. Dat blijkt toch ineens anders te zijn. Dit is erg origineel gedaan door de auteur. Ook de perikelen van de douane en volle koffers zijn zeer amusant. Hardop lachen is daardoor niet te voorkomen.

In de epiloog wordt niet alleen ingegaan hoe het nú gaat met de personages (en wat ze nu doen), maar ook hoe het de laatste tijd is gegaan. De auteur heeft dit goed in de tekst verweven. Door een ontmoeting wordt dit tactisch verteld en voelt het niet als een opsomming van de laatste feiten.

Hoofdpersonage Eva heeft nog een goede boodschap meegegeven aan de lezer: doe waar je plezier en voldoening uit haalt. Deze heerlijke zomerse feelgoodroman met veel humor krijgt van mij 4,5 ster!