Liever het bloed

Zaterdag, 27 mei, 2023

Geschreven door: Michael Bennett
Artikel door: Joke Zwier

De roep om gehoord te worden is overduidelijk

[Recensie] In Liever het bloed, het eerste deel in de Hana Westerman-serie, ‘onderzoekt’ schrijver Michael Bennett de nog altijd schrijnende wreedheden van de koloniale ervaring voor de Maori’s in Nieuw-Zeeland. Hij duikt hiervoor in zijn eigen Maori-cultuur en geschiedenis en licht dit in de appendix nog nader toe. Het is een verhaal waarin Utu, het zoeken naar balans, centraal staat en thema’s als onrecht en genoegdoening hoog in het vaandel staan. Bennett is niet alleen auteur, maar ook scenarioschrijver en regisseur. Met zijn non-fictieboek In Dark Places won hij de prijs voor het beste non-fictieboek bij de Ngaio Marsh awards.

Heftige gebeurtenis
Het verhaal begint met het vastleggen op de gevoelige plaat van een heftige gebeurtenis in 1863 die doorspeelt in het heden, 160 jaar later. Hana Westerman, Maori en hoofdinspecteur, heeft er heel wat voor moeten doen om zover te komen met haar carrière. Maori zijn betekent anders bejegend worden, achtergesteld worden door je huidskleur. Iets wat haar al haar hele leven achtervolgt.

Wanneer Hana een video ontvangt beseft zij dat er iets aan de hand is, dat dieper gaat dan op het eerste oog te zien is. Wanneer zij een verband ziet tussen een moord- en zelfmoordslachtoffer start de zoektocht van de vastberaden Hana en haar team naar een seriemoordenaar die uit is op genoegdoening voor iets wat in 1863 is gebeurd en die haar terugvoert naar haar roots.

Maori bevolking
Het boek maakt indruk door de manier waarop de geschiedenis van de Maori bevolking in Auckland erin verwerkt is en hoe dit generaties doorwerkt. Bennett heeft een gedetailleerde, filmische schrijfstijl met de nodige moeilijke woorden als indole alkaloïden en ayahuasca ceremonie. Gelukkig is uit het zinsverband op te maken wat het betekent. Bennet gebruikt voetnoten om de vele gebruikte Maori-woorden te verduidelijken, iets wat van toegevoegde waarde is, maar wel de vaart uit het verhaal haalt.

Vrij vroeg in het verhaal weet de lezer wie de dader is. Dit is niet storend, want zijn gedrag is niet helemaal voorspelbaar, waardoor je blijft lezen. Hij gaat gebukt onder pijn en verdriet door toedoen van zijn daden, maar doet wat hij voor zijn gevoel moet doen.

Omslagpunt
Hana is een strijdbare, maar ook kwetsbare vrouw door haar Maori-achtergrond. We leren haar goed kennen, zowel op werk- als privégebied. Door de seriemoordenaar-zaak bereikt zij opnieuw een omslagpunt in haar leven en gaat beseffen hoe belangrijk haar culturele achtergrond is.

Deze originele thriller is bij vlagen spannend met een thema waarin de roep om gehoord te worden overduidelijk is. De lezer weet regelmatig meer dan de politie door de wisselende perspectieven. Er zitten behoorlijk veel wendingen in het verhaal die spanning oproepen, zoals de dreiging voor mensen die Hana nastaan en die je deels aan ziet komen.

Liever het bloed maakt veel duidelijk over de impact van de kolonisatie door het Britse leger in Nieuw-Zeeland op de Maori’s.