Lift

Woensdag, 7 oktober, 2020

Geschreven door: Linwood Barclay
Artikel door: Severine Lefebre

Vooral de finale is spectaculair

[Recensie] Het is maandag. In Manhattan stappen vier mensen in een lift. Ze duwen de knop van de gewenste verdieping in, maar in plaats van daar te stoppen blijft de lift klimmen naar de top. Daar blijft hij enkele seconden stilstaan, daalt enkele
verdiepingen, om daarna in een vrije val beneden te pletter te slaan. Het lijkt een vreselijk ongeluk te zijn, tot het de dag erna weer gebeurt. En de dag daarna. Overal in New York is er chaos, want dit is geen toeval meer. Rechercheurs Jerry Bourque en Loïs Delgado zijn belast met het onderzoek. Samen met de hulp van journaliste Barbara Matheson, proberen ze in een race tegen de klok de waarheid te achterhalen. Vóórdat op donderdag de hoogste woontoren van de stad feestelijk wordt geopend.

Met Lift heeft Linwood Barclay een thriller neergezet die tijdens het lezen voor de nodige rillingen zorgt. Iedereen stapt wel eens in een lift, en zeker voor een stad als New York met zijn duizenden wolkenkrabbers is het een meer dan essentieel
transportmiddel. Schakel ze allemaal uit, en er ontstaat een groot probleem. Het ideale thema om een spannende thriller rond te bouwen. Alleen haalt de auteur naar mijn gevoel niet alles eruit wat erin zit.

De cover van het boek is erg toepasselijk en roept onmiddellijk de juiste sfeer op. Je ziet een liftschacht, waarbij het zicht bovenaan wazig is door het felle licht. Een mooi contrast tussen de verdere mix van zwart en rood. Extra leuk is
het reliëf dat in de cover zit. Zo kun je onder andere de kabels van de lift ‘voelen’. Zo wordt het effect gecreëerd dat er dadelijk een lift naar beneden kan storten. Nog een tof puntje is dat de verschillende delen van het boek worden weergegeven als de knoppen van een lift. Origineel!

Het verhaal begint met een erg spannende proloog. Het is maandag en we volgen vier mensen die samen in een lift stappen. Deze stopt echter niet op de gevraagde verdiepingen, maar leidt zijn eigen leventje. Het is de eerste lift die werd gesaboteerd en neerstort. Als lezer zit je op het puntje van je stoel. Je ziet het al bijna voor je, de vallende lift. Dit maakt dat de spanning direct al piekt, en je wilt weten hoe het verder gaat. Helaas heeft hier de achterflap al veel verraden, je weet al dat er nog ongelukken volgen. Dat is wel wat zonde, want het ontneemt toch een deeltje van de spanning. Belangrijk dus dat de focus dan ligt op het onderzoek naar de dader en de race tegen de klok om de zaak tijdig op te lossen.

En daar zit het grootste probleem. Er wordt teveel van deze focus afgeweken. Het is bijvoorbeeld erg intrigerend om te zien wat het effect is op de hele stad van deze sabotage. En door dit te beschrijven en bekijken vanuit meerdere opzichten krijg je veel nuttige details. Maar tegelijk creëer je zo ook een overvloed aan informatie. Wat invloed heeft op de continue spanning en het tempo. Vooral halfweg lijkt de zoektocht naar de dader minder op de voorgrond te staan. Zodra dit naar het einde toe verandert, zit het verhaal terug op het niveau van in het begin. Snel en spannend.

De plot op zich zit wel goed in elkaar en wordt geleidelijk aan opgebouwd. De vele onverwachte plotwendingen zorgen voor enkele verrassende elementen, en vooral de finale is spectaculair. Het is boeiend om het onderzoek te volgen. Daarbij duiken thema’s zoals mogelijk terrorisme op, als onderdeel in de zoektocht naar de dader. En uiteraard de politieke molen die daarna in gang schiet zodra duidelijk is dat er zich een ramp afspeelt in de stad.

Linwood Barclay heeft een erg aangename en filmische schrijfstijl. Met af en toe een vleugje humor. Hierdoor leest het boek erg vlot. Tegelijk betekent het een overvloed aan details die net het leestempo vertragen. Wel zijn de personages zeer goed uitgewerkt met elk hun eigen karakter en achtergrond. Dit maakt dat we ons beter kunnen inleven in hen. Er is ook heel goed nagedacht over het thema.

Lift is een origineel boek met een wat dubbel gevoel. Hoewel ik er erg van genoten heb en het boek vlot heb uitgelezen, blijf ik met het gevoel achter dat niet alle potentie benut is. En dat is spijtig, want dit had echt een topthriller kunnen zijn. Het concept had hiervoor alles in huis en intrigeerde mij enorm. Vooral het psychologische aspect, hoe iedereen reageerde, vond ik erg interessant.

Lift gaat helaas niet naar de hoogste verdieping, maar krijgt van mij toch een heel mooie 3,5 sterren.

Kijk niet weg