Lions

Maandag, 23 augustus, 2021

Geschreven door: Laurent Baheux
Artikel door: Evert van der Veen

De koning der dieren

[Recensie] Wie 17 jaar leeuwen fotografisch observeert, heeft wel het een en ander aan materiaal verzameld. Daarom vond Laurent Baheux de tijd gekomen om een selectie uit zijn werk te maken en dat is in dit boek Lions te zien. Het is een fraaie en waardige selectie van werk dat ongetwijfeld veel tijd, geduld en volharding heeft gevergd. Lions is – hoe kan het ook anders – een ode aan de leeuw.

100 jaar liepen er nog 200.000 leeuwen rond en nu zijn er nog 20.000 over. De grootste bedreiging van dieren is … de mens. Laurent Baheux wil in dit boek dan ook een klemmend statement afgeven: laten we uiterst zorgvuldig met de natuur omgaan en dieren de ruimte geven die hen van oorsprong toekomt. Daarom is Lions ook een dringend appèl om dieren te beschermen. Tal van citaten zetten de lezer aan tot nadenken zoals dit Afrikaanse spreekwoord: “Wie in het oerwoud is geboren, kent geen angst”.

De uitspraak van Ghandi lijkt alleen maar aan betekenis te winnen in onze tijd: “De wereld heeft genoeg voor wat iedereen nodig heeft maar niet voor wat iedereen begeert” evenals de uitspraak van de Franse schrijver Victor Hugo: “Het is droevig om te bedenken dat de natuur spreekt en dat de mensheid niet luistert”.

De natuur geeft al geruime tijd voldoende signalen af dat zij zich bedreigd voelt, dat zij het slachtoffer is van onomkeerbare veranderingen. Langzaam, té langzaam beginnen wij die signalen serieus te nemen. Wetenschappers zijn er al veel langer van overtuigd maar het is een lange weg voordat deze kennis ook wordt omgezet in politieke actie. Gelukkig begint het besef binnen de EU en de ambitie om concrete doelen te stellen nu wel meer vorm te krijgen.

Het boek Lions staat vol met schitterende close ups waarbij de leeuw in allerlei posities en situaties is afgebeeld maar de leeuw is ook op grotere afstand gefotografeerd zodat hij in zijn natuurlijke omgeving is te zien. Prachtig zijn de welpjes die een vertederende indruk maken terwijl het volwassen mannetje imposant is door zijn grote kop met forse manen. Een schitterende foto is die van twee volwassen leeuwen met een zeer jong – pasgeboren? – welpje. Ook de close up van een pasgeboren welpje is fantastisch om te zien. Ik kan me voorstellen dat het voor een fotograaf ook hoogtepunten zijn die hij mag vastleggen.

De leeuw heeft in dit boek velerlei gedaanten: imposant, statig, robuust, zelfbewust maar kan ook vertederend, liefdevol en zorgzaam zijn.

De citaten die de zwart/wit foto’s begeleiden brengen de relatie tussen mens en natuur naar voren én onze verantwoordelijkheid voor de aarde. Veelzeggend is het feit dat de mensheid weliswaar 7,6 miljard personen telt en toch maar 0,01% van alle levende wezens vormt. Dat was voor mij een geheel nieuw inzicht dat maant tot grotere bescheidenheid van ons gedrag op deze planeet. Het wordt tijd dat wij onze plaats te midden van al wat leeft gaan herwaarderen. De boodschap van alle teksten in dit boek is dat dieren bestaansrecht hebben.

Het boek Lions is drietalig: Engels, Frans en Duits. Bijzonder aan het werk van Laurent Baheux is dat hij altijd alleen werkt, geen hulpmiddelen gebruikt en dieren op afstand fotografeert zodat ze op geen enkele wijze worden gestoord en volkomen authentiek worden vastgelegd.

Lions is een schitterend en inhoudsrijk boek voor elke natuurliefhebber die de actuele situatie waarin onze aarde zich bevindt serieus neemt.