Lisboeta

Zaterdag, 1 juni, 2019

Geschreven door: Nuno Menses
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Niet alleen voor liefhebbers van de Portugese keuken

[Recensie] Lisboeta, Lissabon. De stad van het licht volgens de Portugezen. Een stad die zich in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld van een oude nogal slaperige stad tot een toeristische topbestemming waar alles bruist en leeft. Nuno Mendes is geboren en getogen in Lissabon en alhoewel hij op zijn negentiende vertrok en inmiddels eigenaar is van verschillende restaurants in Londen, ligt zijn hart nog altijd in Lissabon.
In zijn voorwoord beschrijft hij de stad, de geschiedenis en de culinaire cultuur op een zodanige enthousiaste manier dat zijn liefde voor de stad moeiteloos op de lezer wordt overgebracht.

Overigens stroomt die liefde voor deze mooie stad door het hele boek en komt tot uitdrukking in heel veel prachtige sfeerfoto’s en uiteraard zien we die liefde ook terug in de recepten. We beginnen met het hoofdstuk Gebak en gaan daarna door naar de Snacks. Dan volgen de Lunch, de Kleine gerechten, het Diner afgesloten met Desserts en als laatste Sandwiches. Een sandwich wordt vaak als late middagsnack gegeten. Die Portugezen weten wel wat lekker is.

Tussen de hoofdstukken door krijgen we zes culinaire verhalen en foto’s uit Lissabon op een soort  inlegvellen die kleiner van formaat zijn dan de rest van het boek. Je ziet dat niet vaak maar het maakt voor mij een boek toch net iets mooier als je verhalen zo onder de aandacht brengt. De hoofdstukken zelf beginnen met een inleiding over het onderwerp dat volgt. Het eerste hoofdstuk begint gelijk goed met het recept voor Amandelroomdriehoekjes en uiteraard ontbreken ook de Custardtaartjes (pastéis de nata) niet. De snacks mogen er ook zijn. Garnalenflapjes, zouteviskoekjes, varkenspasteitjes en pittige krabsamosa’s.

Als lunch eten we zoutevis uit de oven met gekaramelliseerde uien en aardappels. De vis zouten doen we ook zelf. Of eet je liever worst-koolrolletjes met tomatensaus of in koriander gemarineerde tuinbonen? De kleine gerechten kun je serveren bij de lunch of bij het diner maar sommige zien eruit als een maaltijd op zich. Gepekelde makreel met tomaat en venkel bijvoorbeeld. Of kort gebakken rundvlees met ingelegde groenten. En dan moeten we het diner nog krijgen. Pagina na pagina met overheerlijke gerechten. De recepten zijn duidelijk en voor iedereen maakbaar. Het boek sluit af met een plattegrond van de stad en een gids met adressen van Café’s, restaurants en levensmiddelenwinkels. Wie naar Lissabon gaat zal een kopie van deze pagina’s zeker mee willen nemen.

Lisboeta is een boek dat je in handen moet hebben en doorbladeren om te zien hoe mooi het is. De combinatie van de heerlijke recepten, de culinaire verhalen en de schitterende foto’s maken het boek tot een prachtig geheel. En dat niet alleen voor liefhebbers van de Portugese keuken of fans van de stad Lissabon maar voor iedereen die van lekker eten houdt. Een aanrader!

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

Lisboeta