Lonely Planet Wijnroutes

Zaterdag, 31 oktober, 2020

Geschreven door: Lonely Planet
Artikel door: P. de Bee

Geen wijnboek maar een reisboek

[Recensie] Natuur en reizen, het zijn twee begrippen die prachtig bij elkaar aansluiten. Menig boek is al geschreven met afzonderlijk de natuur of het reizen als onderwerp, soms ook in combinatie. De bekende uitgeverij Lonely Planet heeft hierin royaal zijn sporen verdiend.

Even een stukje geschiedenis. Lonely Planet is opgericht door een van oorsprong Brits echtpaar, dat hun reiservaringen in boekvorm goot, zich vestigde in Australië en daar al snel veel succes boekte met hun reisgidsen in boekvorm. Nadien groeide het bedrijfje uit tot een boekgigant dat miljoenen waard is, en intussen via een tussenstop bij de BBC in handen is gekomen van een Amerikaans groot mediabedrijf. In nog geen halve eeuw zijn deze reisgidsen vermaard geworden bij eerst de rugzaktoeristen en daarna al gauw het massatoerisme. Hun kracht zit ‘m in de degelijke en uitvoerige overzichten van (ook minder bekende) bezienswaardigheden, restaurants, cafés en overnachtingsmogelijkheden. Inmiddels is er een nieuw type reisgids verschenen: een boek vol wijnreizen van over de hele wereld, en dat is nu in het Nederlands uitgebracht door de bekende uitgeverij Kosmos.

Je hebt wél iets in handen met dit boek, want het beslaat zo’n 320 pagina’s, waarin 20 landen aan bod komen met in totaal 52 wijnhuisroutes. Daarmee worden, als je alles optelt, maar liefst 327 wijnhuizen behandeld, naast de nodige overnachtingsinformatie, wat eetgelegenheden en kort enkele activiteiten/evenementen. Telkens wordt in 3 à 8 bladzijden een wijngebied van een land belicht, en de diverse wijnhuizen daar besproken, die daadwerkelijk bezocht kunnen worden. Dit alles in een consequente, fraaie layout, met afwisselend tekst en foto’s die iets tonen van het landschap, de wijnbedrijven of een karakteristiek gebouw. Bij elke wijnroute is een landkaartje afgedrukt van de betreffende streek, in de vorm van een silhouet van een wijnfles. Grappig én praktisch. Spectaculaire foto’s zijn regelmatig te bewonderen, meestal van verrukkelijke landschappen, soms van een kleurrijk dan wel stemmig interieur; dat alleen al is een feest!

De teksten zijn wonderlijk genoeg behoorlijk gelijk van stijl, ondanks dat er een tiental verschillende schrijvers (inkopers, sommeliers, wijnschrijvers) aan het werk is geweest – een knappe prestatie, die het leesgemak sterk bevordert. De stijl is fris en tegelijk ter zake kundig, zodat in kort verband heel veel goede informatie tot je komt. Regelmatig komen de wijnmakers zelf goed naar voren en worden allerlei wetenswaardigheden van het bedrijf en de omgeving kernachtig belicht.

Dit is typisch een reisboek, dus verwacht geen gebruikelijk wijnboek in de zin van allerlei moeilijke technische en praktische zaken aangaande bijvoorbeeld de wijnbouw of de gistingsprocessen. Nee, dit boek is echt bedoeld voor reizende wijnliefhebbers, die gewoon van een goed glas houden en de makers er zelf graag over horen vertellen, ter plekke! Niet alleen de bekende landen en streken worden behandeld, maar er is gelukkig ook ruim aandacht voor de minder bekende. Dus aan de ene kant de bekende kanjers: (bijv.) Frankrijk, Spanje, Italië, Zuid-Afrika, Australië en Nieuw-Zeeland, maar daarbij enkele onbekende gebieden (Mallorca; het sherry-come-back gebied Jerez; gebieden op of nabij Tasmanië; Hawke’s Bay). Aan de andere kant de (nagenoeg) onbekende landen, zoals Engeland, Georgië, Libanon, Marokko en Turkije. Van alle wijnhuizen is er goede contactinformatie bijgevoegd.

Een fraai en royaal boek voor iedereen die houdt van wijn/wijnbouw én van het reizen naar, en het bezoeken van, bijzonder gave wijnhuizen met hun bijbehorende landgoederen. Daarbij kan iedereen uit de teksten desgewenst een hele bak aan wijninformatie halen, zodat je veel kennis kunt vergaren of opfrissen. Het boek is daarmee prima als naslagwerk te gebruiken. Maar dan wél thuis, want dit boek is niet geschikt om lekker in je koffertje of rugzak mee te nemen: met een gewicht van ruim 1 kilo laat je dat wel uit je hoofd!

Overigens is het boek perfect vertaald, wat met de hier en daar nogal vaktechnische termen echt wel noodzakelijk is. Alleen is bij de indeling van de hoofdstukken (en daarmee de index) geen rekening gehouden met de vertaling vanuit het Engels. De indeling was namelijk oorspronkelijk alfabetisch en de taalkundige volgorde van landen in het Engels is nu eenmaal wat anders dan in het Nederlands. Zodoende is bij ons Duitsland (Germany) tussen Georgië en Griekenland terechtgekomen en belandde Zuid-Afrika (South Africa) tussen Slovenië en Spanje; de Verenigde Staten staan toevallig goed (United States). Een slordigheidje, waarmee goed te werken valt, als je maar altijd van de inhoudsopgave gebruikmaakt! Je krijgt tenslotte veel waar voor je geld.

De originele uitgave was van 2015; dit is de 2e, geheel herziene, druk van 2019.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl